Fotografie reportážní
- Kód:
- 307FRE
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jaromír ČEJKA
- Anotace:
-
Fotografická reportáž není jen strohým popisem, nýbrž definováním podstaty události fotografickými prostředky. Praktickou části semináře jsou cvičení, která jsou řazena za sebou tak, aby na sebe metodicky navazovala. Neopakovatelná událost, Reportážní portrét a Koncipovaná reportáž. Důraz je kladen na obrazové vyjadřování a skladebné myšlení.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Fotografická reportáž je vizuální zpráva o nějaké události, nebo zajímavém jevu. Programem výuky je rozvíjení tvůrčích schopností a pracovních dovedností studenta. Metoda fotografické reportáže je základem dokumentární fotografické tvorby. Součástí seminární výuky jsou projekce fotografických ukázek - ilustrací přednášeného tématu. Důležitými faktory výuky jsou etické vnímání a konání. Praktickou části semináře jsou cvičení, která na sebe metodicky navazují. Vybrané a přijaté fotografie mohou být jen ty, které dobře vystihují dané téma a dobře fungují v reportážním celku a jsou dokonalými reprodukčními předlohami. Vedle seminářů jsou konzultace hlavním pedagogickým nástrojem a zajišťují kontinuitu společné práce pedagoga se studentem bez kterých nelze seminář a cvičení zápočtem uzavřít. Probíhají v následujících fázích: a) Konzultovaná volba témat, explikace koncepce řešení záměrů a společenského smyslu, b) nad rozpracovanou prací nad kontaktovými archy, náhledovými - pracovními kopiemi, c) nad definitivními adjustovanými zvětšeninami.
Úkoly: (cvičení 1P5)
1. Neopakovatelná událost
Popis a zadání:
Neopakovatelná událost jako základ obrazové časopisecké zprávy. Jde o popis události v životě jedince, nebo společnosti. Tato reportáž by měla obsahovat záběry celku - určující alokaci události, zajímavé dynamické polocelky „reportovaného“ tématu a detaily upozorňující na něco podstatného a krásného. Sled fotografií musí vytvářet celek „vizuálního příběhu“ reportáže. Význam tohoto cvičení je v obrazové komunikaci mezi studentem a pedagogem.
5 - 8 fotografií formátu 10x15 cm
2. Reportážní - dokumentární portrét pro časopis
Popis a zadání:
Reportážní portrét člověka. Postřeh zvláštnosti, zajímavosti, významnosti a přirozenosti portrétované osobnosti. Důležitá je atmosféra zachyceného výrazu se zachováním fyzické podobnosti. Pracuje se s lehkou komorou. Fotograf vychází z přirozeného výrazu, nebojí se dynamických gest a využívá existující dané světlo.
8-10 jednotlivých portrétů, nejméně tří portrétovaných osob. Formát 24x30 cm.
3. Tématický - koncipovaný soubor dokumentárních fotografií
Popis a zadání:
Vizuální definování socio-kulturního společenského jevu je koncepční prací charakterizující každého tvůrčího dokumentaristu. Jde o nejvýznamnější cvičení semináře Reportážní tvorba. Fotograf si vybírá téma se závažným osobním, či společenským problémem - jevem. Do osobního světa fotografovaného vchází fotograf obezřetně vždy s respektem ke každému jedinci. Přesvědčivost stejně jako přirozenost je předpokládaným účinkem celého cyklu. V takové sérii se objevují celkové záběry, polocelky a detaily. Samozřejmě i tady platí, že každý další záběr přináší novou, nebo významně posouvá již danou informaci. Vizuálně významové seřazení záběrů, včetně jejich velikosti dává v časopisecké, knižní, či výstavní formě, velké možnosti autorského sebevýrazu.
15-20 fotografií 30 x 40 cm.
Hodnocení:
Klasifikovaný zápočet.
Účast: na 60% přednášek.
Jméno přednášejícího: Prof. Pavel Dias
Kontakt: 603 267 789 nebo 251 610 767, pdias@c-box.cz
- Studijní materiály:
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie CZ - bakalář (oborový předmět)