Elektroakustická hudba
- Kód:
- 308EAH
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Pavel KOPECKÝ
- Anotace:
-
Posluchači se seznamují s vývojem elektroakustické hudby od jejího vzniku až po současnost, s možnostmi jejího využití v auditivní i AV tvorbě. Posluchači si prakticky vyzkouší tvůrčí práci s výrazovými prostředky EA hudby a možnosti využití prostorového zvuku. Seznámí se nejnovějšími díly domácích i světových autorů elektroakustické hudby.
- Požadavky:
-
Znalosti a dovednosti nabyté v hudebních předmětech předchozího studia.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámení s vývojem elektroakustické hudby od jejího vzniku až po současnost a s možnostmi jejího využití v auditivní i AV tvorbě
- Osnova (a sylabus):
-
1) Historie elektroakustické hudby.
2) Vývoj hudebních nástrojů užívaných v elektroakustické hudbě - Trautonium, Martenotovy vlny, a další. Moogův syntezátor.
3) Music for tape - postupy zpracování hudebního materiálu při užití magnetického záznamu zvuku, technická omezení. Americká škola - V. Ussachewsky.
4) Německá škola - tvorba na základě elektronicky vyrobených zvuků.
5) H. Eimert a K. Stockhausen - hlavní představitelé německé školy. Ukázky z tvorby.
6) Francouzská škola - tvorba na základě natočených konkrétních zvuků.
7) P. Schaeffer a P. Boulez - hlavní přestavitelé francouzské školy. Ukázky z tvorby.
8) Další významné osobnosti světové EA hudby - E. Varese, I. Xenakis, M. Subotnik...
9) Kombinace tradičních hudebních nástrojů a elektroakustické hudby.
10) Tvůrčí práce s elektronickým zvukem v sekvenceru - interaktivní generátor frází.
11) Transformace MIDI eventů - software pro interaktivní hudební tvorbu s pomocí počítače Koan, Acid, ReBirth.
12) Prostorový zvuk v oblasti elektroakustické hudby.
13) Nová tvorba, instalace, multimediální využití elektroakustické hudby.
- Studijní materiály:
-
S. Pellman - AN INTRODUCTION TO THE CREATION OF ELECTROACOUSTIC MUSIC
V. Syrový - Technické základy elektroakustické hudby
E.R. Miranda - Computer Sound Synthesis for the Electronic Musician
CH. Dodge, T. A. Jerse - Synthesis, Composition and Performance
D. Forró - Počítače a hudba
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - magistr (oborový předmět)