AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Elektroakustická tvorba 2

Zapsat
Kód:
308EAT2
Zakončení:
ZK
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Pavel KOPECKÝ
Anotace:

Seznamuje posluchače s možnostmi tvorby tónových i netónových zvukových objektů a editací jejich parametrů, s využitím sekvencerové technologie pro záznam zvukových i hudebních dat v časové posloupnosti. Přináší teoretické i praktické informace o MIDI systémech a AWS (Audio Work Station). Prakticky si ověří možnosti jejich vzájemného propojení a vyzkouší si tyto možnosti na speciálním cvičení.

Požadavky:

Absolvování předmětu Elektroakustická tvorba 1.

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit posluchače s konkrétními technikami a softwarovým i hardwarovým vybavením pro tvorbu elektroakustického zvuku.

Osnova (a sylabus):

1/ Možnosti a využití kombinace akustického a elektronického zvuku.

2/ Tvorba elektronických ruchů a atmosfér, jejich využití v audiovizuálních dílech.

3/ Imitace a elektronická stylizace mluveného (zpívaného) slova.

4/ Základy MIDI - důvody vzniku komunikační sběrnice, historie, standard MIDI.Nastavování parametrů elektronického zvuku pomocí MIDI, řízení parametrů v reálném čase.

5/ Problematika komunikace a řízení elektroakustických nástrojů, praxe propojování MIDI systému, větvení sběrnice - thrubox, mergebox.

6/ Ovládání parametru výšky - pitch bender. Jiné možnosti řízení výšky elektronického zvuku. Důležité MIDI ovladače (controllers) - rozdělení ovladačů. Standardní přiřazení MIDI hodnotám. Tvůrčí užití kontrolérů.

7/ Kontinuální kontroléry (CC) - modulation wheel, faders, keyboard aftertouch, breath controller, apod. Tvůrčí využití MIDI kanálů a MIDI modů. General MIDI. Výhody a omezení GM. Rozšíření GM standardu.

8/ Sekvencer - historický vývoj sekvencerů. Krokový sekvencer, tracker, smyčkový sekvencer. Využití krokových sekvencerů v rámci efektových plugin.

9/ MIDI sekvencer, běžné typy počítačových sekvencerů - Notator, Cubase, Cakewalk, Logic. Midi sekvencer jako součást AWS.

10/ Záznam a tvůrčí zpracování MIDI dat v sekvenceru. Možnosti zobrazení hudebních dat na stopě sekvenceru, notace - výhody a omezení tradičního notového zápisu.

11/ Tvůrčí zpracování kontrolérových dat - hypereditor, eventeditor a pod. Zvláštní MIDI data (Sys-Ex messages), jejich využití pro přenos dat mezi elektronickými přístroji a pracovními stanicemi.

12/ Archivace MIDI dat (bulk dump). Tvorba zvukových bank, knihoven zvuků a zvukových úprav v DSP.

13/ Synchronizace sekvenceru pomocí MIDI Time Code a SMPT. Propojení více pracovišť zvukové tvorby. Kombinace MIDI a audiostop. Tvůrčí možnosti využití MIDI sekvencerů v surroundových aplikacích.

Studijní materiály:

S. Pellman - AN INTRODUCTION TO THE CREATION OF ELECTROACOUSTIC MUSIC

V. Syrový - Technické základy elektroakustické hudby

V. Syrový - Hudební akustika AMU 2003

E.R. Miranda - Computer Sound Synthesis for the Electronic Musician

D. Forro - Svět MIDI

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet308EAT2.html