Elektronická úprava zvuku 1
- Kód:
- 308EUZ1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Pavel KOPECKÝ
- Anotace:
-
Student se seznámí s různými elektronickými možnostmi úpravy akustického signálu z hlediska prostorovosti, výškových a barevných změn a dalších specifických efektových úprav . Dozví se o principech a historickém vývoji analogových upravovačů a získá teoretické základy digitální úpravy zvuku.
- Požadavky:
-
Absolvování předmětu Matematika, Fyzika, Základy počítačového zpracování zvuku.
- Cíle studia:
-
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače s různými elektronickými možnostmi úpravy akustických signálů a s historickým vývojem analogových upravovačů.
- Osnova (a sylabus):
-
1/ Smysl elektronické úpravy zvuku. Historický přehled vývoje zvukových úprav v audio a AV dílech. Analogová zařízení k prostorové a efektové úpravě zvuku, výhody a nevýhody jednotlivých zařízení (pásková zařízení, pružinový a deskový hall).
2/ Možnosti a způsoby stylizace zvuku pomocí analogových přístrojů. Simulace analogových zařízení v moderních digitálních zvukových procesorech (DSP).
3/ Princip digitálních efektových zařízení, parametry zvuku ovládané řídícím algoritmem efektu - časová posloupnost odrazů, dynamický průběh, umístění ve stereu, frekvenční rozssah. 4/ Princip tvorby efektových úprav v časovém rozměru. Delay (zpoždění) a feedback (zpětná vazba) v algoritmech Echo, Hall, Rezonátor, Chorus a Flanger. Problematika nejednotnosti v terminologii užívané různými výrobci zvukových procesorů.
5/ Základní parametry efektu Reverb - možnosti ovlivnění výsledného prostorového obrazu (Reverb time, Predelay, Diffusion, Liveness atd.)
6/ Úpravy zvuku v časovém a dynamickém parametru. Parametry efektu Gate - Treshold, Glide, Hold, Release... Užití Gate samostatně a v kombinaci s jinými efektovými úpravami.
7/ Stylizace zvuku pomocí úprav v časovém a dynamickém parametru - praktické seznámení s možnostmi simulace prostoru. Nastavování parametrů digitálních efektových zařízení (DSP, plugins).
8/ Efektové úpravy ve výškovém rozměru - Pitch, Detune, Harmonizer, Vocoder atd. Praktické využití výškové úpravy zvuku - Dopplerův jev, stylizace řeči apod.
9/ Užití LFO jako samostatného efektu (frekvenční a amplitudové vibrato) a jako součásti jiných efektových algoritmů.
10/ Některé typy modulací ( amplitudová, křížová, FM ), principy a možnosti pro efektovou úpravu zvuku (Leslie, Flanger, Phaser atd).
11/ Parametr barvy zvuku, možnosti a užití equalizace. Filtry, rezonátory - jejich parametry a možnosti tvůrčího využití pro stylizaci zvuku.
12/ Dynamické užití filtrů - obálka barvy zvukového objektu. Barevné vibrato - realizace. Specifické elektronické úpravy zvuku - Distortion, Aural exciter, apod.
13/ Samplování zvukových objektů. Princip a vývoj samplerů. Možnosti tvůrčího využití v audio a AV dílech.
- Studijní materiály:
-
V. Syrový - Malý slovník základních pojmů hudební akustiky a hudební elektroniky
S. De Furia, J. Scacciaferro - THE MIDI RESOURCE BOOK
J. Watkinson - THE ART OF DIGITAL AUDIO
D. Forró - Počítače a hudba
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)