AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Elektronická úprava zvuku 1

Zapsat
Kód:
308EUZ1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Pavel KOPECKÝ
Anotace:

Student se seznámí s různými elektronickými možnostmi úpravy akustického signálu z hlediska prostorovosti, výškových a barevných změn a dalších specifických efektových úprav . Dozví se o principech a historickém vývoji analogových upravovačů a získá teoretické základy digitální úpravy zvuku.

Požadavky:

Absolvování předmětu Matematika, Fyzika, Základy počítačového zpracování zvuku.

Cíle studia:

Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače s různými elektronickými možnostmi úpravy akustických signálů a s historickým vývojem analogových upravovačů.

Osnova (a sylabus):

1/ Smysl elektronické úpravy zvuku. Historický přehled vývoje zvukových úprav v audio a AV dílech. Analogová zařízení k prostorové a efektové úpravě zvuku, výhody a nevýhody jednotlivých zařízení (pásková zařízení, pružinový a deskový hall).

2/ Možnosti a způsoby stylizace zvuku pomocí analogových přístrojů. Simulace analogových zařízení v moderních digitálních zvukových procesorech (DSP).

3/ Princip digitálních efektových zařízení, parametry zvuku ovládané řídícím algoritmem efektu - časová posloupnost odrazů, dynamický průběh, umístění ve stereu, frekvenční rozssah. 4/ Princip tvorby efektových úprav v časovém rozměru. Delay (zpoždění) a feedback (zpětná vazba) v algoritmech Echo, Hall, Rezonátor, Chorus a Flanger. Problematika nejednotnosti v terminologii užívané různými výrobci zvukových procesorů.

5/ Základní parametry efektu Reverb - možnosti ovlivnění výsledného prostorového obrazu (Reverb time, Predelay, Diffusion, Liveness atd.)

6/ Úpravy zvuku v časovém a dynamickém parametru. Parametry efektu Gate - Treshold, Glide, Hold, Release... Užití Gate samostatně a v kombinaci s jinými efektovými úpravami.

7/ Stylizace zvuku pomocí úprav v časovém a dynamickém parametru - praktické seznámení s možnostmi simulace prostoru. Nastavování parametrů digitálních efektových zařízení (DSP, plugins).

8/ Efektové úpravy ve výškovém rozměru - Pitch, Detune, Harmonizer, Vocoder atd. Praktické využití výškové úpravy zvuku - Dopplerův jev, stylizace řeči apod.

9/ Užití LFO jako samostatného efektu (frekvenční a amplitudové vibrato) a jako součásti jiných efektových algoritmů.

10/ Některé typy modulací ( amplitudová, křížová, FM ), principy a možnosti pro efektovou úpravu zvuku (Leslie, Flanger, Phaser atd).

11/ Parametr barvy zvuku, možnosti a užití equalizace. Filtry, rezonátory - jejich parametry a možnosti tvůrčího využití pro stylizaci zvuku.

12/ Dynamické užití filtrů - obálka barvy zvukového objektu. Barevné vibrato - realizace. Specifické elektronické úpravy zvuku - Distortion, Aural exciter, apod.

13/ Samplování zvukových objektů. Princip a vývoj samplerů. Možnosti tvůrčího využití v audio a AV dílech.

Studijní materiály:

V. Syrový - Malý slovník základních pojmů hudební akustiky a hudební elektroniky

S. De Furia, J. Scacciaferro - THE MIDI RESOURCE BOOK

J. Watkinson - THE ART OF DIGITAL AUDIO

D. Forró - Počítače a hudba

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet308EUZ1.html