AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Elektronická úprava zvuku 2

Zapsat
Kód:
308EUZ2
Zakončení:
ZK
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Pavel KOPECKÝ
Anotace:

Posluchači si v seminární práci prakticky ověří tvůrčí možnosti úprav zvukových objektů (ruch, atmosféra, hudba, mluvené slovo). Součástí semináře je praktické seznámení s technikou samplování zvuku a možnostmi jejího tvůrčího využití v AV dílech a realizace vlastní představy stylizace zvukového materiálu a zhodnocení dosaženého výsledku.

Požadavky:

Absolvování předmětu Elektronická úprava zvuku 1

Cíle studia:

Cílem předmětu je hlouběji seznamovat posluchače s elektronickými možnostmi úpravy akustických signálů z hlediska jejich tvůrčího využití.

Osnova (a sylabus):

1/ Problematika samplování různých zvukových zdrojů - hudební nástroj, ruchový objekt, atmosféra, mluvené a zpívané slovo.

2/ Looping v elementech Amplitude Envelope. Finalizace samplovaných zvukových vzorků a jejich přenos pomocí SDS a SCSI (AIFF,WAV).

3/ Praktické cvičení v rámci semináře - vytvořit pomocí několika samplovaných tlesknutí stylizovaný potlesk (několik variant - slabší v malém sále, silný ve velkém sále).

4/ Principy řízení parametrů digitálních efektových přístrojů (DSP) - manuální, pomocí MIDI, pomocí některých parametrů vstupního signálu.

5/ Tvorba vlastních algoritmů efektů a jejich ukládání do efektových bank.

6/ Komprese, limitace, expanze dynamiky zvuku. Princip technické realizace, význam, historie, možnosti uplatnění pro různé kategorie zvuku.

7/ Vhodnost a nevhodnost použití komprese a expanze dynamiky.

8/ Příklady a praktické ověření komprese a expanze - vícepásmová úprava, různé kompresní poměry.

9/ Možnosti a způsoby odstranění (omezení) rušivých zvuků ze zvukového záznamu. Lupání, šum, brum apod.

10/ Počítačové pluginy - Declicker, Denoiser a další. Vhodnost a míra destrukrivních zásahů do nahrávky.

11/ Prostorovost zvukové nahrávky, stereobáze - možnosti tvůrčích zásahů (změna šířky stereobáze, umístění zvukových objektů uvnitř a vně stereobáze apod.

12/ Vzdalování a přibližování zvukového zdroje. Praktické ověření možností pohybu zvukového zdroje v prostoru - vlevo/vpravo, daleko/blízko.

13/ Praktické cvičení v rámci semináře - pomocí několika samplovaných kroků vytvořit stylizovaný zvuk chůze (několik variant - kroky v plenéru, v chodbě, pochod vojáků).

Využít znalostí o prostorových úpravách zvuku - hall, equalizace, pitch.

Studijní materiály:

V. Syrový - Malý slovník základních pojmů hudební akustiky a hudební elektroniky

S. De Furia, J. Scacciaferro - THE SAMPLING BOOK

S. De Furia, J. Scacciaferro - THE MIDI RESOURCE BOOK

J. Watkinson - THE ART OF DIGITAL AUDIO

D. Forró - Počítače a hudba

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet308EUZ2.html