AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Zvuková a hudební dramaturgie AV díla

Zapsat
Kód:
308ZHDA
Zakončení:
ZK
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Ivo BLÁHA, Jiří MOUDRÝ
Anotace:

Předmět je kombinací odborného výkladu a projekcí filmových či video ukázek, které posluchačům přibližují problematiku zvukové složky AV díla tak, aby se seznámili se zvukovou dramaturgií i technologií tvorby zvuku a pochopili význam a účin zvukových prostředků a tvůrčích postupů. Posluchači by měli získat hlubší poznatky nezbytné k jejich profesnímu vybavení.

Požadavky:

Absolvování předmětů Seminář zvukové tvorby 1, Rozhlasová tvorba, Střih hudby a splnění praktických úkolů prvního semestru.

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty zvukové tvorby se zvukovou dramaturgií AV díla a s technologií tvorby zvuku, aby pochopili význam a účin zvukových prostředků a tvůrčích postupů.

Osnova (a sylabus):

1. DRUHY ZVUKU V AUDIOVIZUÁLNÍM DÍLE (zvukové kategorie)

a) Druhy mluveného slova

b) Druhy filmové hudby

c) Druhy ruchů

2. POSTAVENÍ ZVUKU VŮČI OBRAZU

Koncepce zvukové skladby AV díla

3. FORMOTVORNÁ ÚLOHA ZVUKU, ZVUKOVÁ ATMOSFÉRA, FILMOVÉ TICHO

4. UKÁZKY - HRANÝ FILM A TV SERIÁL

5. UKÁZKY - DOKUMENTÁRNÍ TV FILM, CVIČENÍ FAMU, TV SERIÁL, HRANÝ FILM

6. PŘÍKLADY CHYBNÝCH POSTUPŮ VE ZVUKOVÉ DRAMATURGII A V REALIZACI FILMU

7. UKÁZKY - HRANÉ CELOVEČERNÍ FILMY - PŘÍKLADY FUNKČNÍHO UPLATNĚNÍ ZVUKU V KONKRÉTNÍCH SITUACÍCH

8. Hraný film bez dialogů. Charakterizace prostředí dialogovou složkou filmu.

Zvukové přechody hudba - ruchy a vzájemné kombinace.

Výstavba vzrůstajícího napětí. Ruchové detaily a jejich důležitost. Použití ruchu ke spojení a vysvětlení velmi vzdálených časových pasáží filmového příběhu.

Použití hudebních ploch namísto reálných atmosfér prostředí.

9. Koncipování zvukové složky jako dějotvorné součásti filmového příběhu.

Ruchové leitmotivy, zvukové symboly.

Zakódování emocionálního účinku filmového díla v jeho zvukové složce.

Jednota stylizace obrazu a zvuku.

10. HIERARCHIE VÝRAZOVÝCH PROSTŘEDKŮ V AV DÍLE

11. Poměry obsahu složek AV díla. Vnímání přímé a zprostředkované. Hierarchie prostředků - zvukové plány.

12. HUDEBNÍ DRAMATURGIE

13. Vazba obrazu a hudby

14. Filmová hudba původní, práce s archivní hudbou

Hudba a mluvené slovo

12. RUCHOVÁ DRAMATURGIE

Funkční uplatnění ruchů

Tvorba postsynchronních ruchů, archivní ruchy, kombinace ruchu a hudby.

MÍRA STYLIZACE

ZVUKOVÉ PŘECHODY

Zvukový můstek

13. Zadání a projekce filmu ke zvukovému rozboru.

Hodnocení: Zkouška. Diskuse o odevzdaném rozboru filmového díla (50%), kontrola znalosti látky ze zadané povinné literatury (50%).

Studijní materiály:

Kuna, M.: Zvuk a hudba ve filmu - Panton 1969

Lexmann, J.: Teória filmovej hudby - Veda 1981

Hůrka, M.: Estetika zvuku ve filmu - ČsFÚ 1965

Kolektiv: Film a filmová technika - SNTL 1974

Stadtrucker, I.: Zvukové majstrovstvo ve filmu a televizi - SPN 1977

Stadtrucker, I.: Krása tmy

Barvík, Malát, Tauš: Stručný hudební slovník - KLHU 1960

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet308ZHDA.html