AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Animace, ploška, loutka

Zapsat
Kód:
309APL
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
4/T
Vyučující:
Jan KLOS
Anotace:

Vědomosti o „mateřské“ kreslené animaci, si posluchač doplní přehledem technik tzv. loutkové animace, které jsou tradičním, úspěšným oborem českého animovaného filmu. Dozví se, co musí ovládat animátor (eventuelně scénárista, režisér), aby obstál v provozu profesionálního studia.

Požadavky:

Schopnost vyjadřovat se brilantně kresbou, znát základy střihové skladby obrazu.

Cíle studia:

Informovat o technologiích, které se vyvinuly v českém animovaném filmu ? uvědomit si, co pozitivního zanechaly generace tvůrců pro současnou tvorbu.

Osnova (a sylabus):

Formou přednášek, exkurzí, projekcí a diskuzí se vyučují posluchači 3. ročníku KAT FAMU v zimním (5.) semestru.

Animace loutek:

1) Rozdíl práce animátora v kresleném a loutkovém filmu. Autentičnost projevu a jejich hranice.

2) Vzájemná vazba konstrukce předmětů (hrdinů) a scény, výtvarna, způsobu snímání a osvětlování - jak ovlivňují scénář a limitují animátora (pohyb).

Pohyb:

1) Jednoduché pohyby v různých technologiích loutkových filmů. I mechanický pohyb nese určitou emoci (výraz, charakter).

2) Čas a jeho deformace. Záznamy rozvahy pohybu a jeho rytmu (rozpis, průvodní list, synchronní list, televizní „přípohled“, pomocný počítačový záznam.

3) O zákeřnosti optiky (člověk versus stroj).

Hra a souhra:

1) Výraz a charakter jednotlivých hrdinů. Spolupráce animátora s výtvarníkem a konstruktérem.

2) Stručně o herectví - stav, vztah, situace, herecká "práce, text, podtext. Kde se poučit.

3) Animace dvou i více figur (předmětů), organizace "paměti pod kamerou.

4) Loutkovost (+ švunky, deformace, přesahy).

5) Cyklické pohyby.

6) Zvířata a živly.

Dějová sekvence - příběh:

1) Spolupráce s režisérem.

2) Rytmus sekvence a rytmus celku. Zkušenosti: denní práce, střižna, ozvučení obrazu.

3) Hra „na detail“, v polocelku, v celku.

4) Pohyb kamery ve službě děje: nájezd, jízda, smyk, transfokace, ostření, expoziční efekty (prolínačky, vícenásobné expozice).

5) Jak na některé triky (zadní projekce, dva pásy v kazetě, polopropustné zrcadlo, sklo před objektivem apod.

6) Animace na hudbu a na komentář. Záznam dialogů a hudby do synchronních listů.

7) Obranné desatero při práci v atelieru - na co zapomínají spolupracovníci a na co nesmí zapomenout animátor.

Konstrukce (technologie) loutek a dekorací:

Ploškový film - hraje originální grafika, „herecká stavebnice“, technologie výroby a snímání, „plán“ a „víceplán“, „mechanizace“ animace pod kamerou (švingle atd.).

Reliefní a loutkový film - konstrukce loutek a dekorací, používané materiály, druhy kloubů, „stavebnicovost“ loutek, problémy s lidským faktorem ve studiu, vzájemná proporce dekorací, snímací techniky, studia a ruky, animátora, práce televizním přípohledem"

Kombinované techniky - pixilace, projekce, masky, modely apod.

Studijní materiály:

Doporučené filmy:

B. Pojar - Dášenka č. 6, Milovník zvířat, Jabloňová panna

Z. Smetana - Voda čerstvosti

M. Štěpánek - CK střelnice

J. Švankmajer - Historia Naturae, Konec stalinismu v Čechách

J. Barta - Krysař, Zaniklý svět rukavic

J. Trnka - Ruka

L. Beneš - Král Skřítek

Aardmans Studio - The Wrong Trousers

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet309APL.html