Kamera v animovaném filmu 2
- Kód:
- 309KAF2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Ivan VÍT
- Anotace:
-
Úkolem přednášky je rozšířit studentům obzor v technické, technologické a tvůrčí práci se záznamovými zařízeními vhodných pro snímání animovaného filmu. Přednášky částečně navazují na „Filmovou techniku“ dále však do hloubky seznamují se specifikou snímaní animace.
- Požadavky:
-
Student musí absolvovat předmět „Filmová technika“. Současně by se měl alespoň rámcově seznámit s filmovou a digitální postprodukcí. Výhodou je alespoň základní znalost optiky, fotografování a v computerové technice znalost a použití různých datových formátů. Praxe ve „Photoshopu“, nebo jiném programu tohoto typu je také vítána.
- Cíle studia:
-
Předmět má studenta hlouběji seznámit se specifikou práce kamery v animaci. Technologické základy, které studenti získaly v předmětu „Filmová technika“ jsou v těchto přednáškách aplikovány na podmínky při snímání a přípravu animovaných projektů všech klasických animovaných technologií.
- Osnova (a sylabus):
-
Kamera v animovaném filmu a vůbec v animované tvorbě obecně má svá výrazná specifika. Práce s touto snímací technikou sice obsahuje všechny základní parametry a návyky shodné s natáčením „reálné tvorby“, animace však klade mnoho nových omezení a potřeb, které musí budoucí tvůrce znát.
V zimním semestru si studenti oživí některé nutné ale obecně známe technické znalosti filmové techniky a seznámí se prakticky i na filmových ukázkách s typy zařízení a jejich použití v různých známých filmech a vzorových ukázkách.
V letním semestru pak krok za krokem probíhá seznamování s celým technologickým procesem výroby animovaného filmu s hlediska kamery se zdůrazněním tvůrčího využití daných technických možností.
Tématické rozvržení přednášky:
zimní semestr
1. Světlo a osvětlování scén.
Světlo a osvětlování, jeho fyzikální vlastnosti vzhledem k charakteristice práce v animaci (barva, intenzita usměrňování, základy exponometrie).
2. Světlo jako tvůrčí nástroj, jeden ze základních kamenů charakteru obrazu.
Postupy, které jsou charakteristické pro osvětlování scén.
4. Kompozice - stavba obrazu. Kompozice - formát obrazu, technické předpoklady (normy) omezující faktory, TV formáty.
5. Scénografie - spolupráce kamery, omezující prvky v animovaném filmu, stylizace, stavební materiály a jejich zobrazení, pigmenty a jejich zobrazení, barevnost scény
6. Exponometrie v praxi.
7. Laboratorní proces jako součást výsledného obrazu.
8. Důležitost jednotlivých kroků v procesu a jejich ovlivnění se strany tvůrce. Limity, které ovlivňují výsledný obraz.
9. Laboratorní a optické triky vhodné pro animovaný film.. Proces přenosu filmového obrazu na magnetický nosič.
11. Nové postupy, digitální přepisy, Telecina, scanování a zpětný zápis na negativ
12. Kamera v digitálních technologiích (rendrování). Obecné zásady z pohledu klasické kamery.
13. Výběr typu technologie snímání ve vztahu k výtvarné a dramatické stránce díla.
- Studijní materiály:
-
Filmová technika a technologie, J. Myslík
Film a filmová technika, SNTL 1974
Creating 3-D Animation, P. Lord, B. Sibley ISBN 0-8109-1996-6
The complete Kodak Animation Book ISBN 0-87985-330-1
Student filmamakers Handbook, Kodak, 1995
Glosary and Multilingual Lexicon, Cartoon / Media
www.awn.com
www.animation.cz
www.stopmotionanimation.com
http://www.cartoon-media.be
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (oborový předmět)