Výtvarný experimentální film a video 2
- Kód:
- 309VEF2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Bohdana KERBACHOVÁ
- Anotace:
-
Cyklus přednášek si klade za cíl seznámit posluchače s rozmanitostí a nespočtem výrazových poloh výtvarně zaměřeného experimentálního filmu a videa. Zásadní pozornost bude věnována proudu experimentálního filmu, jež se rozvíjí v úzkém a inspirativním vztahu s moderním výtvarným uměním.
- Požadavky:
-
Základní úroveň vědomostí z historie kinematografie, znalost jejích hlavních proudů a technického vývoje. Obeznámenost s dějinami výtvarného umění, zejména moderního (od poloviny 19. st. do současnosti).
- Cíle studia:
-
Seznámení studentů s vývojem a stěžejními proudy výtvarně orientovaného experimentálního filmu a videa ve světovém i domácím kontextu.
- Osnova (a sylabus):
-
Tématika bude mapována chronologicky; počínaje avantgardním hnutím 20. a 30. let minulého století, zrodem a tendencemi abstraktního a ručně vyráběného filmu, přes komplikovaný poválečný vývoj filmového umění v USA i v Evropě, prvopočátky a rozvoj počítačové animace a videoartu, po současné elektronické umění a umění nových médií, nevyjímaje pochopitelně soudobý experimentální film, který stále pracuje s filmovou surovinou.
Kromě přednášek samotných budou tvořit podstatnou a nepostradatelnou součást předmětu projekce. Prostřednictvím příkladů konkrétních filmových děl budou ilustrovány rozličné způsoby aplikace principů a postulátů moderních i postmoderních výtvarných směrů do filmového média.
Smyslem předmětu je upozornit na stěžejní úlohu, kterou sehrál experimentální film v procesu formování současné podoby audiovizuální kultury ( v její umělecké i komerční poloze), a současně vyzdvihnout význam uměleckého experimentování jako takového.
Tématické rozvržení přednášky:
Letní semestr
14. SHRNUTÍ VÝZNAMU EVROPSKÉ AVANTGARDY a její ohlas v USA
15. SOLITÉRNÍ EXPERIMENTOVÁNÍ V USA PŘED DRUHOU SVĚTOVOU VÁLKOU
16. AMERICKÁ AVANTGARDA 40. a 50. LET (esoterický proud v abstraktním filmu, mýtopoetický film)
17. NOVÝ AMERICKÝ FILM (odklon od abstrakce, syrovost a autenticita, deníkový, spontánní film)
18. POP-ART A FILM
19. GESTICKÁ ABSTRAKCE VE FILMU (abstraktní expresionismus, akční a gestická malba, tašismus, informel)
20. FLUXUS a jeho význam pro vznik elektronického umění (happening, performance, umění akce, hudební experimentátorství)
21. VIDEOART (vymezení pojmu, vznik a kořeny tohoto uměleckého směru)
22. ROZŠÍŘENÍ PREZENTAČNÍHO KONTEXTU POHYBLIVÉHO OBRAZU (expanded cinema, mixed média, intermédia, první a druhá generace videoartu, umění nových médií)
23. EVROPSKÝ EXPERIMENTÁLNÍ FILM (zejm. Vídeňská škola formálního filmu)
24. AMERICKÝ STRUKTURÁLNÍ FILM 60. LET
25. EVROPSKÝ EXPERIMENTÁLNÍ FILM OD 70. LET
26. ČESKÝ VIDEOART a skrytý experimentální film 70. a 80. let
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
Aristarco Guido, Dějiny filmových teorií, Orbis 1968
Ulver Stanislav: Západní filmová avantgarda, Čs. Filmový ústav 1991
In ILUMINACE: Čihák Martin: K teorii strukturálního filmu, 3/1999
Deren Maya: Kinematografie jako tvůrčí využití reality, 3/1999
Gidal Peter: Teorie a definice strukturálního filmu, 3/1999
Grauer Victor A.: Brakhage a teorie filmové montáže, 3/1999
Mac Donald Scott: Rozhovor s Jonasem Mekasem, 3/1999
In CINEPUR: Čihák Martin: Ponorná řeka kinematografie, 13/1999
Szczepanik Petr: Intermedialita, 22/2002
Szczepanik Petr: Montáž=myšlení=vidění=obraz, 25/ 2003
Sledovat odborná periodika: Iluminace, Film a doba, Cinepur, Kino ikon ad.
Doporučená literatura:
Anděl Jaroslav, Alexander Hackenschmied, Torst 2000
Epstein Jean: Poetika obrazů, Herrmann, 1997
Fryš Miloš: Norman McLaren, ČFÚ 1987
Hradská Viktoria: Česká avantgarda a film, Čs. filmový ústav 1976
Janoušek Ivo: Slovníček pojmů elektronického a multimediálního umění, NTM 1994
Kracauer Sigfried: Teorie filmu, SPN 1968
Král Petr: Karel Teige a film, Filmový ústav 1966
Man Ray: Vlastní portrét, Artefact 2002
Moholy-Nagy Laszló: Od materiálu k architektuře, Triáda 2002
Morganová Pavlína: Akční umění, Votobia 1999
Navrátil Antonín: Cesty k pravdě či lži, AMU 2002
Pešánek Zdeněk: Kinetismus, Česká grafická unie A.S., 1941
Rebmannová Hellevi: Neviditelná skulptura, Votobia 1998
Sborník českých tvůrců videoartu: Český obraz elektronický, Mánes 1994
Sborník textů: Experimentální film, 26. - 29. LFŠ, Uherské Hradiště
Sborník textů: Hladné oko, SCCA 2001
Sborník textů: Umění pro všechny smysly, NG Praha
Verlag Ritter: Rozhovory s Beuysem, Votobia 1999
Výtvarné umění č. 4/1994, Umění instalace
Výtvarné umění č.1-2/ 1995, Art in Amerika
Povinné filmy:
Pokud možno všechny snímky, jejichž projekce bude doplňovat přednášku.
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (oborový předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)