Vizuální vyjadřování 3
- Kód:
- 309VV3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 3/T
- Vyučující:
- Zuzana MAREŠOVÁ
- Anotace:
-
Předmět vizuální vyjadřování je zaměřen na tvorbu obrazové složky animovaného filmu výtvarnými prostředky. Rozvíjí výtvarné schopnosti posluchačů a zároven se zaměřuje na hledání výtvarné koncepce při animačních cvičeních a filmových zadáních.
- Požadavky:
-
Požadavky žádné, neboť u přijímacích pohovorů jsou splněny u přijatých uchazečů požadavky na úroveň kreslících schopností a výtvarný talent.
- Cíle studia:
-
Rozvinout výtvarný talent posluchače, kreslířskou dovednost, pozorovací schopnost a výtvarný cit. Zvldánout studijní anatomickou kresbu v hodinách kreslení podle modelu, utvářet a tříbit si vlastní názor na vizuální pojetí anim. filmu a celkově se orientovat ve výtvarném umění, vyjadřovacích technikách a technikách využitelných pro tvorbu animovaných filmů.
- Osnova (a sylabus):
-
Vizuální výtvarná idea je pro podobu animovaného filmu určující. Vytváří obrazový základ, jehož pomocí sděluje téma prostřednictvím pohybu v čase a prostoru. Odvíjí se od zvolené technologie animace (klasický kreslený, ploškový, loutkový film, počítačová technika). Hlavním smyslem a cílem je dosáhnout pomocí adekvátních výtvarných (vizuálních) prostředků maximální sdělnosti, čitelnosti a přehlednosti ve vyjádření námětu a zároven umocnit emotivní vyznění filmu, jeho přesvědčivost, originalitu a styl.
Hlavní studijní cíle a pedagogické prostředky
1) Rozvinout výtvarný talent posluchače, kreslířskou dovednost, pozorovací schopnost,
výtvarný cit. Zvládnout studijní anatomickou kresbu v hodinách kreslení podle modelu.
2) Utvářet a tříbit si vlastní názor na vizuální pojetí animovaného filmu. Celková orientace ve
výtvarném umění a vyjadřovacích prostředcích a technikách, využitelných pro animaci.
Diskuse o konkrétních příkladech (filmy, výstavy atd.).
3) Praktické konzultace při práci na animačních cvičeních a přípravě a realizaci bakalářského
a magisterského filmu z hlediska výtvarného řešení.
Ukoly
1. ročník
ZS - studijní kresba hlavy podle modelu volnou technikou
LS - studijní kresba figury podle modelu (akt)
Průběžně ZS a LS - domácí studie (oko, ucho, nos, ruka, autoportrét)
2. ročník
ZS - kresba figury dle modelu (pohybové studie)
LS - pohybové studie z různých prostředí (ZOO, muzikanti, tanec apod.)
3. ročník
Průběžně konzultace při práci na výtvarném řešení praktických animačních cvičení a přípravě bakalářského filmu (typ - charaktery, pozadí, barevnost, kompozice záběru, styl).
4. ročník
Individuální vedení nad přípravou magisterského filmu (forma výtvarného vyjádření).
5. ročník
Konzultace při realizaci magisterského filmu.
- Studijní materiály:
-
Jan Poš: Výtvarníci animovaného filmu (Odeon 1990)
D. a N. Meglínovi: Kreslení jako cesta k sebevyjádření (Portál 2001)
A. Durer: Kresby (Odeon 1978)
Kurs kreslení pro každého (Svojtka a Co. 2001)
Stan Smith: Kurs kresby (Knižní klub 2004)
Stanislav Ulver: Animace a doba 1955 - 2000 (Sdružení přátel odborného film. tisku)
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (oborový předmět)