AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny a teorie výtvarného umění a architektury 1

Zapsat
Rozvrh na zimní semestr 2006/2007
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Po
S
Po
L
Út
S
Út
L
St
S
St
L
Čt
S
107 – Učebna 1
(Lažanský palác)
CZUMALO V.
Čt
L

S

L
Kód:
373DVU1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Vladimír CZUMALO
Anotace:

Cyklus přednášek je koncipován jako systematické uvedení do dějin evropské vizuální kultury. Jádro tvoří kontextuální dějiny výtvarného umění, výklad je ale překračuje jednak směrem k pomezním a mimouměleckým jevům, které se spolupodílely na utváření vizuality Evropana, jednak směrem k teoretickým problémům, řešeným na styku teorie umění, estetiky, kulturní antropologie, sociologie umění a dalších disciplin. Teoretická problematika je vždy exponována na konkrétním historickém materiálu či konkrétní situaci výtvarného umění a pro její výklad voleny co možná dialogické formy.

Požadavky:

Studium předmětu předpokládá základní orientaci v dějinách umění a kulturní historii Evropy a vizuální citlivost na úrovni požadavků, kladených na uchazeče o studium na FAMU.

Cíle studia:

Cílem předmětu není jen podat základní obraz daného úseku vývoje evropské vizuální kultury a zprostředkovat základní sumu děl a stylových atributů, jež je jádrem naší kolektivní vizuální paměti, ale také poskytnout a kultivovat instrumenty uchopení a pochopení historických vizuálních artefaktů, jejich souvislostí a kontextů.

Osnova (a sylabus):

ITALSKÁ RENESANCE A ANTICKÉ DĚDICTVÍ

1. Zrod historického sebe-vědomí výtvarného umění.

2. Koncept znovuzrození umění.

3. Čas ve výtvarném umění a čas výtvarného umění (příčný řez).

4. Umění a věda.

5. Zobrazovací systémy, problém perspektivy, konvencionalizované vizuální jazyky.

6. Problém inovace v umění.

7. Antické umění a renesanční obraz antiky.

8. Fenomén mecenátu a sběratelství.

9. Problém génia a „naučitelnosti“ umění.

10. Umění a technologie.

11. Kánon a estetická norma.

12. Vynález knihtisku a evropská vizuální kultura.

13. Problém centra a periferie.

14. Konstitutivní role antického umění?

Studijní materiály:

Seznam povinné literatury:

Umberto Eco (ed.): Dějiny krásy. Praha 2005.

Jacek Debicki - Jean-François Favre - Dietrich Grünewald - Antonio Filipe Pimentel: Dějiny umění. Malířství - sochařství - architektura. Praha 2001.

Ernst Hans Gombrich: Příběh umění. Praha 1992, 2. vyd. Praha b. r.

Wilfried Koch: Evropská architektura. Encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. Praha 1998.

Gérard Legrand: Renesance. Praha - Litomyšl 2000.

Seznam doporučené literatury:

Jan Baleka: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Praha 1997.

John Boardman, Řecké umění. Praha 1975.

Fernand Braudel: Dynamika kapitalismu. Praha 1999.

Peter Burke: Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996.

Encyklopedie antiky. Praha 1973.

James Hall: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991.

Wolfhart Henckmann - Konrad Lotter: Estetický slovník. Praha 1995.

Erwin Panofsky: Význam ve výtvarném umění. Praha 1981.

Dušan Prokop: Obecná uměnověda. Praha 1994.

Renesanční člověk a jeho svět (ed. Eugenio Garin ). Praha 2003.

Řecký člověk a jeho svět (ed. Jean-Pierre Vernant). Praha 2005.

Slovník řecko-římské mytologie a kultury. Praha 1993.

Oldřich Ševčík: Architektura - historie - umění. Kulturně-civilizační vývoj v Evropě od antiky do počátku 19. století. Praha 2002.

Obrazový materiál k přednáškám je v digitální podobě k dispozici u vyučujícího.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373DVU1.html