AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny a teorie výtvarného umění a architektury 3

Zapsat
Rozvrh na zimní semestr 2006/2007
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Po
S
Po
L
Út
S
Út
L
St
S
St
L
Čt
S
107 – Učebna 1
(Lažanský palác)
CZUMALO V.
Čt
L

S

L
Kód:
373DVU3
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Vladimír CZUMALO
Anotace:

Cyklus přednášek je koncipován jako systematické uvedení do dějin evropské vizuální kultury. Jádro tvoří kontextuální dějiny výtvarného umění, výklad je ale překračuje jednak směrem k pomezním a mimouměleckým jevům, které se spolupodílely na utváření vizuality Evropana, jednak směrem k teoretickým problémům, řešeným na styku teorie umění, estetiky, kulturní antropologie, sociologie umění a dalších disciplin. Teoretická problematika je vždy exponována na konkrétním historickém materiálu či konkrétní situaci výtvarného umění a pro její výklad voleny co možná dialogické formy.

Požadavky:

Studium předmětu předpokládá základní orientaci v dějinách umění a kulturní historii Evropy a vizuální citlivost na úrovni požadavků, kladených na uchazeče o studium na FAMU.

Cíle studia:

Cílem předmětu není jen podat základní obraz daného úseku vývoje evropské vizuální kultury a zprostředkovat základní sumu děl a stylových atributů, jež je jádrem naší kolektivní vizuální paměti, ale také poskytnout a kultivovat instrumenty uchopení a pochopení historických vizuálních artefaktů, jejich souvislostí a kontextů.

Osnova (a sylabus):

I. BAROKO A KLASICISMUS

1. Změna obrazu světa.

2. Barokní religiozita.

3. Reformace a protireformace.

4. Baroko a klasicismus jako kulturní typy.

5. Klasicismus a jeho opozice.

6. Kontakt s mimoevropskými kulturami a jeho výtvarná reflexe.

7. Architektura - nové chápání prostoru, materiálu a konstrukce.

8. Dynamismus a klasicizující tendence.

9. Stavebníci a stavitelé, projekční a prováděcí praxe.

10. Sochařství - kresby, skici, modeletta, dílenská praxe.

11. Gesamtkunstwerk jako program.

12. Architektura a exteriérová skulptura a plastika jako prostorotvorný a krajinotvorný fenomén.

13. Nová estetika městského a krajinného prostoru.

14. Barokní transformace středověké krajiny.

15. Nová řešení vztahu sakrálního a profánního.

16. Barokní ikonografie.

17. Trh s uměním, sběratelství a mediální obraz uměleckého dědictví.

18. Cechovní organizace a dílenská praxe.

19. Estetika a teorie umění klasicismu.

20. Barokní princip a barokizace baroka.

II. NEOKLASICISMUS A ROMANTISMUS

1. Doznívání baroka a nový čas umění.

2. Zrod dějin umění a výtvarné kritiky.

3. Kontinuita klasicistní estetiky a jejích opozic.

4. Antika, vývoj jejího poznání a osvojování (příčný řez), problém vědeckého a uměleckého obrazu antiky v 18. a 19. století, konvence a norma.

5. Osvícenský status umění.

6. Institucionalizace umění - stát, národ a individuum.

7. Umění a revoluce, umění a sociální utopie.

8. Nové typy a žánry.

9. Ikonografie.

10. Problém historismu, jeho teorie, typologie, sémiotika.

11. Nový vztah k přírodnímu prostředí.

12. Tvorba krajiny jako nový syntetický druh umění, krajinomalba a krajinářská architektura.

13. Stát jako stavebník.

14. Násilná a „přirozená“ sekularizace.

15. Tradice a inovace.

16. Problém inženýrské architektury.

17. Historismus a památková péče.

18. Čechy, Morava a Slezsko - národní umění?

19. Romantismus jako kulturní typ.

20. Problém biedermeieru a druhého rokoka.

21. Medializace umění.

22. Umění a ideologie.

Studijní materiály:

Seznam povinné literatury:

Umberto Eco (ed.): Dějiny krásy. Praha 2005.

Jacek Debicki - Jean-François Favre - Dietrich Grünewald - Antonio Filipe Pimentel: Dějiny umění. Malířství - sochařství - architektura. Praha 2001.

Ernst Hans Gombrich: Příběh umění. Praha 1992, 2. vyd. Praha b. r.

Wilfried Koch: Evropská architektura. Encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. Praha 1998.

Gérard Legrand: Romantismus. Praha - Litomyšl 2001.

Nicole Tuffelliová: Umění 19. století. Praha - Litomyšl 2001.

Seznam doporučené literatury:

Jan Baleka, Výtvarné umění. Výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha 1997.

Barokní člověk a jeho svět (ed. R. Villarri). Praha 2004.

Oldřich J. Blažíček: Umění baroku v Čechách. Praha 1971.

Dějiny architektury (ed. M. Reaburn). Praha 1993.

Dějiny českého výtvarného umění III (ed. T. Petrasová - H. Lorenzová). Praha 2001.

Encyklopedie architektů, stavitelů, zedníků a kameníků v Čechách. Praha 2004.

Wolfhart Henckmann - Konrad Lotter, Estetický slovník. Praha 1995.

Mojmír Horyna: Jan Blažej Santini - Aichel. Praha 1998.

Zdeněk Hrbata - Martin Procházka: Romantismus a romantismy. Praha 2005.

Zdeněk Kalista: Tvář baroka. Praha 1992.

Ivo Krsek - Zdeněk Kudělka - Miloš Stehlík - Josef Válka: Umění baroka na Moravě a ve Slezsku. Praha 1995.

Jiří Kuthan - Ivan Muchka: Aristokratická sídla období klasicismu. Praha 1999.

Jiří Kuthan: Aristokratická sídla období romantismu a historismu. Praha 2001.

Helena Lorenzová: Hra na krásný život. Estetika v českých zemích mezi léty 1760 - 1860. Praha 2005.

Pavla Machalíková: Objevování středověku. Praha 2005.

Jaromír Neumann: Český barok. Praha 1969.

Nová encyklopedie českého výtvarného umění (ed. A. Horová). Praha 1995.

Pavel Preiss: Italští umělci v Praze. Praha 1986.

Dušan Prokop: Obecná uměnověda. Praha 1994.

Oldřich Ševčík: Architektura - historie - umění. Kulturně-civilizační vývoj v Evropě od antiky do počátku 19. století. Praha 2002.

Jindřich Vybíral: Česká architektura na prahu moderní doby. Devatenáct esejů o devatenáctém století. Praha 2002.

Jindřich Vybíral: Století dědiců a zakladatelů. Architektura jižních Čech v období historismu. Praha 1999.

Pavel Zatloukal: Příběhy z dlouhého století. Architektura let 1750 - 1918 na Moravě a ve Slezsku. Olomouc 2002.

Obrazový materiál k přednáškám je v digitální podobě k dispozici u vyučujícího.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373DVU3.html