AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Film jako deník

Zapsat
Rozvrh na zimní semestr 2006/2007
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Po
S
Po
L
Út
S
Út
L
St
S
St
L
Čt
S
107 – Učebna 1
(Lažanský palác)
BENDOVÁ H.
Čt
L

S

L
Kód:
373FJD
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
3/T
Vyučující:
Helena BENDOVÁ
Anotace:

Kurz se zaměří na průzkum takových filmových a audioviz. děl, v nichž je pohyblivý obraz používán deníkovým způsobem. Na konkrétních příkladech (přednáška bude pravidelně doplňována projekcemi) si ukážeme různé podoby deníkové/intimní/subjektivní tvorby a zároveň budeme probírat teoretické otázky s tím spjaté (autor, fikce/realita atd.).

Požadavky:

znalost angličtiny (část promítaných filmů bude v angličtině)

Cíle studia:

obeznámení s hlavními rysy audiovizuální deníkové tvorby a se souvisejícími teoretickými koncepty

Osnova (a sylabus):

Subjektivní, deníkové vstupování autora do díla je spjato v první řadě s filmovými eseji a dokumenty umožňujícími zakotvit dílo v osobě autora skrze jeho komentáře, odkazy k jeho minulosti či jeho aktuálnímu životu atd. Jistá míra „deníkovosti“ (autobiografičnosti, intimnosti, subjektivnosti) se leckdy vyskytuje ovšem i v hraných filmech, které mohou - díky práci s odkazy (ať už autentickými či „falešnými“) na reálný život svého autora či autorů - zajímavým způsobem narušovat a proměňovat svůj fikční status, stejně jako divákovu pozici před plátnem (viz např. tvůrci jako Jan Němec či Jean-Luc Godard). Deníková, „soukromá“ práce s filmem je ještě více než v rámci tzv. profesionální tvorby dokumentárního a/nebo fikčního charakteru rozšířena v oblasti amatérské tvorby. Během přednášky se proto stručně zaměříme i na tuto oblast (fenomén tzv. rodinného filmu, video blogy atp.), přičemž budeme zkoumat nejen její produkční, distribuční a estetické specifika, ale i sociální a psychologické významy, s nimiž je spjata. Velmi rozvinutá je deníková tvorba v rámci experimentálního filmu (tvůrci jako Jonas Mekas, Stan Brakhage adal.), tudíž i na tuto oblast zaměříme naši pozornost.

Vedle průzkumu jednotlivých typů a rysů deníkové audiovizuální tvorby se v rámci kurzu zaměříme především na s tématem související teoretické otázky jako jsou: koncept autora a způsoby, jakými se může projevovat v díle; filmová sebereflexivita; hranice mezi fikcí a dokumentem.

Atestace bude udělena z 80% na základě závěrečné zkoušky z probírané látky a z 20% na základě docházky na přednášku.

Studijní materiály:

Beatrice Barbalato, Christine Masuy (eds.): Variatons biographique du „je“ dans les médias. Bruxelles 1997.

Yann Beauvais, Jean-Michel Bouhours (ed.): Le je filmé. Paris 1995.

Alain Bergala (ed.): Je est un film. Saint-Sulpice sur Loire 1998.

Jim Hoberman: Home Made Movies. New York 1986

Roger Odin (ed.): Le film de famille. Usage privé, usage public. Paris 1995.

Robert Stam: Reflexivity in Film and Culture: From Don Quixote to Jean-Luc Godard. Columbia University Press, 1992.

Patricia Zimmermann: Reel Families: A Social History of Amateur Film (Arts and Politics of the Everyday). Indiana University Press 1995.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373FJD.html