AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Evropský kostým a móda XVII-XX. století

Zapsat
Kód:
373MEKM
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
Vyučující:
Helena BENDOVÁ
Anotace:

Intenzivně shrnutá problematika módy a odívání v historickém kontextu

může být přínosem zejména pro studenty režie a zájemce o

inscenovanou fotografii v historickém kontextu.

Předmět se zaměřuje na výklad zásadně odlišných aristokratických (17. a 18. stol.),

buržoazních (19. stol.), demokratických a kulturně pluralitních (20. stol.)

podmínek módy a kostýmu. Zvláštní kubus je věnován tzv. uměleckému

oděvu, proudu, který souvisí s oděvně reformním hnutím přelomu XIX. a XX. st.

a novými uměleckými tendencemi secese, některých evropských avantgard

a postmoderny.

Přednášky doplňuje projekce diapozitivů.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Program:

I. kubus: XVII. a XVIII. stol. (23.2. dopoledne)

Systém módy a způsob odívání dvorské šlechty v období baroka a rokoka.

Ostentativní vzhled obou pohlaví.Španělský, holandský, francouzský a

anglický vkus. „Encroyables“ a „Merveuilleuses“ se oblékají jinak.

Nově položené oděvní otázky francouzskou buržoazní revolucí 1789. Empír.

II. kubus: XIX. stol. (23.2. odpoledne)

„Veliké zřeknutí se okázalosti“ (Th. Veblen ) - jednoduchost a diskrétnost

pánského kostýmu proti okázalosti dámské módy - biedermeier a krinolína,

siluety 70. a 80. let XIX. st. Vnější vzhled dandyho jako sebe-konstrukce

a jedinečná modifikace módy. Vznik domů haute couture .

Secese a 10. léta XX. stol.

III. kubus: umělecký oděv (24.2. dopoledne)

Hnutí za reformu dámského oděvu. Oděvní modely a návrhy: Henryho van de Velda,

Kandinského, Klimta a umělců Vídeňských dílen. 1915 - Výstava výtvarného oděvu

v Praze a Artěl. Oděvní manifesty a návrhy italských futuristů 20. a 30. let.

Kalhotový šatník pro „civilizovanou ženu“ Boženy Rothmayerové-Hornekové (Brno 1929/30).

Ruští konstruktivisté, jejich oděvní formy a ideologie: Malevič, Tatlin, Rodčenko,

Stepanovova, Popova, Lamanova. Jinde v Evropě působící: Erté, Sonia Delaunay,

Mario Fortuny. Umělecký oděv dnes. Konceptuální oděvní tvorba.

IV. kubus: XX. stol. (24.2. odpoledne)

Institucionální systém módy: domy haute couture a couturiéři, vznik pret-a-porter,

návrhář - stylista. Manekýna, tisk a ostatní média šíření módy.

20. léta - žena chlapeckého typu. Zásadní změny v ženském odívání - Chanel.

Válečná móda a new look Ch. Diora - l947. Kultura životní styl mládeže ovlivňuje módu.

Žena-dítě v pojetí Pierrea Courregese. Retrostyly a přírodní orientace - 70. léta.

Nové siluety, looky a historismy - 80. léta. Punk. Postmoderní problémy těla a

móda 90. let. Ošklivé - nový estetický horizont. Móda, kterou produkuje marketing.

Studijní materiály:

A/ Vlastní dějiny módy a kostýmu:

Akiko Fukai a kol, Móda. Dějiny odívání 18.,19. a 2O.století,

český překlad Nakladatelství Slovart, 2003.

Francois Baudot, Móda století (1900 až 90. léta XX. stol), Euromedia Group - Ikar, Praha 2001.

B/ K sociologii a psychologii módy a odívání:

Thorstein Veblen, Teorie zahálčivé třídy, Praha 1999.

Georg Simmel, Peníze v moderní kultuře a jiné eseje (zde: O módě, O ozdobě), Praha 1997.

Francoise Coblenceová, Dandysmus. Povinnost pochybnosti (zde kapitoly IV. - VII.), Prostor, Praha 2003.

Gilles Lipovetsky, Říše pomíjivosti, Prostor, Praha 2002.

Poznámka:

Podmínkou atestace je 80% účast a seminární práce zadaná v prvním dnu konání modulu

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373MEKM.html