AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie dramatu 1

Zapsat
Kód:
373TD1
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Michal BREGANT
Anotace:

V kursu se a) prezentují základní historické etapy myšlení o divadle a dramatu; b) objasňuje základní terminologie sloužící porozumění dramatickému textu; c) prakticky ověřují nástroje analytického přístupu k dramatickému textu a jeho adaptaci. Součástí kursu je společná návštěva vybraného divadelního představení, které bude předmětem diskuse z hlediska vztahu mezi textem a jeho inscenací. (Slovo TEORIE v názvu předmětu je v plurálu.)

Požadavky:
Cíle studia:

Atestace:

Podíl na výsledném hodnocení:

Zkouška: 75% (podmíněno splněním závěrečného testu min. na 75%)

Referát: 10% (5-10 minut na zadané téma nebo samostatně vybraný vizuální či vědecký pendant k probíranému tématu.)

Účast v diskusi: 10%

Docházka: 5%

Osnova (a sylabus):

Průběh kursu:

1. (13. 2.)

Východiska. Aristotelés: Poetika a její české překlady.

2. (20. 2.)

Pozdější reflexe a interpretace Poetiky.

Četba: Aristotelés

3. (27. 2.)

Divadlo a drama ve středověku a v renesanci.

Četba: Stehlíková (1998); Borges

Referát: Co je to středověk - historické vymezení.

4. (6. 3.)

Klasicismus a osvícenství

Četba: Diderot

Referát: Lessing: Hamburská dramaturgie.

5. (13. 3.)

Schiller - Goethe - Nietzsche

6. (20. 3.)

Naturalismus. Psychologismus.

Referát: Projevy naturalismu v různých druzích umění. Nebo: Strindberg: Předmluva ke Slečně Julii.

7. (27. 3.)

Odraz a obraz. Reforma divadla a dramatu na přelomu 19. a 20. století.

8. (3. 4.)

Freud. Brecht.

Četba: Freud

Referát: Evropská modernizace světa v první pol. 20. století.

9. (10. 4.)

Dramatické umění podle Otakara Zicha

Četba: Zich, s. 36-56.

10. (24. 4.)

Drama jako zvláštní druh textu. Pražská škola.

Četba: Veltruský a) + b)

11. (bude stanoveno)

rozprava nad společně zhlédnutým divadelním představením

12. (bude stanoveno)

Závěrečná rozprava a test.

Studijní materiály:

a) povinná

Aristotelés: Poetika. (Překlad Antonín Kříž) Rezek, Praha 1999, s. 321 - 436.

Denis Diderot: O dramatickém básnictví. In: D. Diderot: O umění. Odeon, Praha 1983, s. 109 - 154.

Sigmund Freud: Oidipus a Hamlet (z Výkladu snů)

Jan Mukařovský: K dnešnímu stavu teorie divadla. In: J. Mukařovský: Studie z estetiky. Odeon, Praha 1966, s. 163 - 171.

Miroslav Procházka: O povaze dramatického textu. In: M. Procházka: Znaky dramatu a divadla. Panorama, Praha 1988, s. 11 - 30.

Eva Stehlíková: A co když je to divadlo? Divadelní ústav, Praha 1998, s. 53 - 57, 119 - 123.

Jiří Veltruský: a) Dramatický text jako součást divadla; b) Drama jako literární dílo a divadelní představení. Obojí in: J. Veltruský: Příspěvky k teorii divadla. Divadelní ústav, Praha 1994, s. 77 - 101.

Otakar Zich: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1987, [s. 35 - 271].

b) doplňková

Lubomír Doležel: Kapitoly z dějin strukturální poetiky. Host, Brno 2000.

Eugen Fink: Hra jako symbol světa. Československý spisovatel, Praha 1993.

Jan Grossman: Drama a režisérův sloh. In: J. Grossman: Analýzy. Československý spisovatel, Praha 1991, s. 112 - 136.

Karel Kraus: Pro divadlo dramatu. In: K. Kraus: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001, s. 158 - 178.

Peter Michalovič - Pavol Minár: Úvod do štrukturalizmu a postštrukturalizmu. Iris, Bratislava 1997.

Jan Mukařovský: Dvě strudie o dialogu. In: J. Mukařovský: Kapitoly z české poetiky I. Svoboda, Praha 1948, s. 129 - 156.

Myšlení o divadle I., II. Herrmann a synové, Praha 1993

Ivo Osolsobě: Mnoho povyku pro sémiotiku. Nakladatelství „G“, Brno 1992.

Jan Patočka: Epičnost a dramatičnost, epos a drama. Divadlo 17, 1966, č. 10, s. 1 - 6.

b) dramatické texty:

Sofokles: Oidipus král

William Shakespeare: Hamlet

Anton Pavlovič Čechov: Racek

Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího

Thomas Bernhard: bude určeno

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 23. 4. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet373TD1.html