Psychologie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108PSYC2 zkouška 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Eva ŠAŠINKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Eva ŠAŠINKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Oddělení hudebně teoretických disciplín

Obsah

Cíl výuky:

Letní semestr se zaměřuje na proces vzdělávání a vzdělávání hudbou. Řeší propojení vědního oboru psychologie s hudební vědou, na jehož základě vznikla poměrně mladá vědní disciplína hudební psychologie, jejíž nejnovější závěry a poznatky jsou nedělitelnou součástí úspěšné přípravy na povolání učitele hudby. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími styly a metodami profesionální hudební výchovy, s metodikou diagnostiky a tvořivého rozvoje hudebních schopností a dovedností žáků na jednotlivých stupních hudebního školství.

Tematické okruhy:

předmět hudební psychologie; výzkumné metody a metodologická východiska hudební psychologie; hudební schopnosti; psychodiagnostika; hudební nadání, talent a otázka dědičnosti; hudební myšlení a představivost, hudební prožitek; hudební dovednosti a hudební tvořivost; hudební motivace; hudebního vývoje jedince; sociální psychologie a její vliv na hudební rozvoj žáka; tréma a otázka stresu při veřejném vystupování; psychické a fyzické předpoklady interpreta; hodnocení a klasifikace žáků při hudební výuce; žáci na ZUŠ se specifickými vzdělávacími potřebami.

Výsledky učení

Posluchači tohoto předmětu budou obeznámeni s odbornými pojmy a terminologií vědního oboru psychologie a hudební psychologie. Získají základní přehled o dějinách psychologie a významných osobnostech tohoto oboru. Studenti získají teoretické poznatky o předpokladech, dovednostech a schopnostech žáka. Naučí se, jak žáky motivovat, osvojí si základní dovednosti pedagogické psychologie a jejich uplatnění v praxi. Studium psychologie a hudební psychologie umožní studentům hlubší proniknutí do vlastního hudebního vědomí a pochopení některých pochodů hudebního tvoření a percepce hudby.

Součástí výstupu z předmětu bude tvorba vlastního odborného portfolia, které slouží jako písemná závěrečná práce a kterou student předloží u státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie.

Vazba na SZZ:

Absolvování předmětu Psychologie, včetně předmětů Pedagogika a Didaktika/Vyučovatelská praxe, je zároveň předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke státní zkoušce, a získal tak pedagogickou způsobilost pro budoucí povolání učitel hudby/hudební výchovy.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Podmínkou zápisu na předmět 108PSYC2 je, že student v některém z předchozích semestrů úspěšně absolvoval předmět 108PSYC1

Literatura

Povinná literatura:

HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. Praha: Nakladatelství AMU v Praze, 2013. ISBN 9788073312626.

HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3704-1.

SEDLÁK, František – VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.

Doporučená literatura:

HAVASOVÁ, Kató. Nebojte se trémy. Praha: Edition Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-155-7.

HOLAS, Milan. Hudební nadání. Praha: Hudební fakulta AMU v Praze, 1994. ISBN 80-85883-007.

GARDER, Howard. Dimenze myšlení, teorie rozmanitých inteligencí. (kapitola Hudební inteligence). Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1303-1.

KULKA, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan – PRAŽÁKOVÁ, Zdeňka. Psychologie pro konzervatoře. Praha: SPN, 1998.

POLEDŇÁK, Ivan. ABC Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Odborná a doporučená literatura.

Odborné časopisy: např. časopis Československá psychologie (ISSN 0009-062X); nebo Psychologie a její kontexty (ISSN 1803-9278 (print) ISSN 1805-9023 (online); dále Psychologie pro praxi (ISSN 1803-8670), časopis Psychoterapie: praxe - inspirace - konfrontace (ISSN 1802 - 3983).

Členství v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Praze (viz webový odkaz: http://npmk.cz/knihovna), kde je pro posluchače předmětu psychologie dostupná všechna odborná literatura, psychologické slovníky, ve studovně volně přístupné všechny doporučené odborné časopisy také služba e-PK a další.

Hodnoticí metody a kritéria

Docházka a aktivní účast na přednášce, práce na profesním a odborném portfoliu studenta – 40 % výsledného hodnocení

Zkouška (zkouška se skládá z písemné a dle potřeby i opravné ústní části) – 60 % výsledného hodnocení

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
ŠAŠINKOVÁ E.
17:15–18:45
(přednášková par. 1)
Út
St
místnost 2017
Učebna 2017 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
ŠAŠINKOVÁ E.
18:30–20:00
(přednášková par. 2)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 17:15–18:45 Eva ŠAŠINKOVÁ Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1
St 18:30–20:00 Eva ŠAŠINKOVÁ Učebna 2017 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 2

Předmět je součástí následujících studijních plánů