Žánrové spektrum v dokumentárním filmu 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303ZAS2 zkouška 2 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Alice RŮŽIČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Alice RŮŽIČKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby

Obsah

Popis předmětu:

Kurz je koncipován jako srovnávací seminář, jejímž cílem (ke kterému je sice nutné neustále směřovat, ale nikdy nesmíme chtít dojít až do konce) je pokus o definici hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby. Vyjdeme z historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, abychom mohli prozkoumat morfogenetickou proměnu jejich funkce ve filmu a dojít až k možnému smyslu celkového taxonomického členění filmů.

Během bohaté projekce ukázek z děl výrazných filmařů, kteří netradičně a významně obohatili filmové myšlení (podrobný seznam následuje), je možno spatřit jiné tvůrce při objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu toho kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.

Přehled témat:

1.STŘIHOVÝ FILM – Esfir Šubová: Pád dynastie Romanovců, Michail Romm: Obyčejný fašismus, Jiří Brdečka: Jak se člověk naučil létat, Václav Hapl: Cena vítězství, Pavel Koutecký: Vzpomínám, Bruce Conner: Report, Len Lye: Výroba automobilu

2.POSTUP PRÁCE, ŠKOLNÍ A INSTRUKTÁŽNÍ FILM - filmová projekce ze 16mm projektoru - Martin Ježek: Zkouška materiálu, Václav Bedřich: Byl pračlověk obézní?, Jak přijít o řidičský průkaz, Plíseň bramborová, Josef Šuran: Český kapr

3.POPULÁRNĚ-VĚDECKÝ FILM I - J.E. Purkyně, Bohumil Bauše: Život zabité žáby, Jiří Lehovec: Divotvorné oko a Věrná hvězda, Bohumil Vošahlík: Smrtící zvuk a Pohyb a čas, Jan Calábek: Pohyby rostlin, Václav Hapl: Lux arte facta

4.POPULÁRNĚ-VĚDECKÝ FILM II - Kurt Goldberger: Před startem do vesmíru a Zpomalený život, Rudolf Krejčík: Taková obyčejná nemoc, Jan Špáta: Pře o vepře, Pavel Koutecký: Etudy pro elektronový mikroskop

5.REKLAMA, PROPAGANDISTICKÝ FILM, AGITKA - Miro Bernat: Sklo sklo sklo, Len Lye: Trade Tatoo, Baťovy reklamy, Oskar Fischinger: Muratti Greift Ein, Antonín Navrátil: Maličká ríša, Rudolf Mihle: Komuniké, Emil Kubiš: Autogeddon

6.KLIP, HUDEBNÍ FILM - Emil Kubiš: Pokušení, Ivan Soldner: Horečka, Jan Špáta: Hallo Satchmo, Martin Čihák: Filmoklipy (Dunaj, Bartok, Deep Sweden), ARF-ARF: Thread of voise

7.UMĚLECKÝ FILM, FILM O TVOŘENÍ - Pavel Koutecký: Theatrum artis, Evald Schorm: Etuda o zkoušce, Dobroslav Zborník: Prstová partitura, Hmatová kresba, Materiálová events, Kurt Kren: Selbstverstummelung

8.FILM - POEZIE - Hans Richter: Everything thurns, everything moves a Two Pence Magic, Francis Thompson: N.Y., N.Y., Pascal Baes: Topic I a II, Gotfrey Reggio: Powaqqatsi

9.CESTOPIS - Alexandr Hackenschmied: Chudí lidé, Zikmund & Hanzelka: Kouzelníci z Asahi, Radúz Činčera: Pohled přes plot, Milan Maryška: Sibiř země žalu země naděje, Jan Hošek: Expedice Ratanakiri

10.ETNOGRAFICKÝ FILM - Jana Ševčíková: Piemule, Martin Ryšavý: Argiš, Rudolf Mihle: Okolo žudra, Karel Vachek: Moravská Hellas, Martin Ježek: Folklór

11.SOCIOLOGICKÝ FILM - drogy, alkohol, vězení, homosexualita - Jan Šikl: Stále na cestě, Helena Třeštíková: Tisíc let střízlivosti, Vladislav Kvasnička: Zapovězená láska, Andrea Majstorovič: Zpověď Ota Tasinato, Dagmar Smržová: Zpověď Natálie Šettnerové

12.SOCIOLOGICKÝ FILM - ženy, rodina, stáří - Jaroslav Šikl: Co stojí být ženou, Olga Sommerová: Člověk - žena, Drahomíra Vihanová: Otázky pro dvě ženy, Věra Chytilová: Čas je neúprosný, Jan Špáta: Respice finem

13.FILM - ESEJ - Václav Hapl: Člověk neumírá žízní, Vít Janeček: Příběh vody, Martin Ryšavý: Rozprava o metodě, Ivan Vojnár: V zahradě, Jan Gogola ml.: Deník babičky Němcové

Výsledky učení

Výsledky učení:

•student je seznámen s odvozenějšími žánry dokumentární tvorby – střihový film, instruktážní film, populárně-vědecký film, propagandistický film, klip, umělecký film, filmová poezie, cestopis, etnografický film, sociologický film a esej

•student rozumí historickému vývoji žánrů a rozpozná žánrovou dominantu

•student je seznámen s plejádou originálních autorských stylů na konkrétních ukázkách z děl významných českých i zahraničních tvůrců

•student kriticky nahlédne žánrové pojetí vlastní dokumentární tvorby

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

Povinná literatura:

GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0.

NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd., (1. v nakl. AMU). Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta v Nakladatelství AMU, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8.

BARNOUW, Erik. Documentary: A history of the non-fiction film. New York: Oxford University Press, 1974. 6, 332 s.

Doporučená literatura:

ŠTROBLOVÁ, Soňa. Film a televize jako audiovizuální zprostředkování světa; Filmová a televizní dramaturgie a programová skladba. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 164 s. ISBN 978-80-86723-73-0.

MAGÁL, Slavomír. Vývoj teórií dokumentárneho filmu. 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Divadelná fakulta, 1990. 96 s. ISBN 80-85182-11-4.

BRANKO, Pavel. Vyjadrovacie prostriedky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme: Mikrodramaturgia dokumentarizmu. 1. [diel]. Bratislava: Osvet. ústav, 1971. 62 s

DANIEL, František, KRATOCHVÍL, Miloš Václav a DVOŘÁK, František A. ABC scenáristiky: základy filmové dramaturgie: žánry ve filmu: určeno pro posl. denního i dálkového studia Filmové AMU. 1. vyd. Praha: SPN, 1964. 177 s. Učební texty vysokých škol.

KARASOVÁ, Jindra. Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě: Data o vývoji a současném stavu: Určeno pro posl. denního i dálkového studia dokumentární tvorby. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: SPN, 1967. 203 s. Učební texty vys. škol.

SKLENÁŘ, Václav. Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu: Určeno pro posl. fak. filmové a televizní. 1. vyd. Praha: SPN, 1974. 143 s.

BÁBELOVÁ, Irina. Základy teórie spravodajského filmu. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, Filozofická fakulta, 1983. 54 s. Vysokoškolské skriptá.

KRESSL, Vladimír. Střihový film: Určeno pro posl. fak. filmové a televizní. 1. vyd. Praha: SPN, 1971. 49 s.

KUČERA, Jan. Novinářský film. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1961. 103 stran. Učební texty vysokých škol.

GÜRTLER, František, ed. Malý filmový slovník. 1. vyd. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. 433 s.

Hodnoticí metody a kritéria

Celkové hodnocení je udělováno na základě:

●minimální 75% účast na semináři (30 %)

●aktivní účast v diskusi během semináře (30 %)

●písemné vypracování a přednesení nahlas rozboru vlastního dokumentárního filmu z hlediska žánrů (40 %)

Poznámka

-

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 217
Učebna KDT 217

(Lažanský palác)
RŮŽIČKOVÁ A.
15:40–17:15
(paralelka 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 15:40–17:15 Alice RŮŽIČKOVÁ Učebna KDT 217
Lažanský palác
paralelka 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů