Obligátní cembalo 1
- Kód:
- 104OCE1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 1/T
- Vyučující:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Anotace:
-
Interpreti se mají seznámit s technikou a základní stylovou, případně žánrovou problematikou hry na cembalo.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Zvládnutí dvou až tří skladeb různých stylů dle individuální dohody.
- Cíle studia:
-
Praktické zvládnutí základů cembalové techniky a interpretačních prostředků typických stylů a forem z doby 1580 až 1760.
- Osnova (a sylabus):
-
Stručná osnova předmětu: Základy úhozu a vedení ruky a paže, možnosti a důsledky artikulace, registrace, prstoklady a práce se zvukovostí cembala. Většinou v návaznosti na interpretovanou literaturu.
Sylabus předmětu : Cembalo s varhanami byly ve svém principu a funkčnosti v historii částečně propojeny nebo na sebe těsně navazovaly. Varhaník se ani dnes v praxi nevyhne situaci, kdy by měl umět zahrát sólo na cembalo či doprovodit zpěváka nebo instrumentalistu.
Z principu má cembalo odlišné tvoření tónu a práci s jeho zvukem, také literatura pro cembalo má některá specifika. Interpretace na cembalo tedy zákonitě využívá poněkud odlišný výběr interpretačních prostředků, zejména v oblasti práce s časem a v uvolněnější technické stylistice (různé využití arpeggií, v ornamentice, úhoz apod.). Varhaník by měl tedy projít základními interpretačními styly, do nichž patří:
- virginalová literatura Anglie přelomu 16. a 17. století
- italská nebo severoněmecká polyfonie 17. nebo 18. století
- francouzská clavecinová hudba (preludio non mesuré, suita) 17. a 18. století
- italský typ toccaty 17. století
- virtuozní sonáta (typu D. Scarlattiho)
- česká předklasická hudba
Konkrétní výběr a skladba vybrané literatury je určena zaměřením a zájmem interpreta.
- Studijní materiály:
-
Literatura:
AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002 HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN
SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4
Širší záběr obecných interpretačních kapitol viz literatura předmětu Interpretace barokní hudby I-IV.
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět lze absolvovat opakovaně
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Varhany (Bc) (volitelný předmět)