Hra na flétnu 2
- Kód:
- 106FL2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 9
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Radomír PIVODA, Jiří VÁLEK
- Anotace:
-
Flétna svým mnohostranným uplatněním vyžaduje nemalé schopnosti a dovednosti hráče. Individuální přístup ke studentům , vhodný výběr literatury, to je cesta nápravy všech nedostatků. Procvičují a zdokonalují se i všechny další stránky flétnové hry - dech, tónová kultura, prstová technika, druhy staccata i intonace.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Pomocí snadnějších etud a přednesů byly pojmenovány a definovány nedostatečnosti ve hře. V tomto předmětu se hledá optimální cesta k nápravě.
1. Hledání cesty odstranění těchto nedostatečností,
2. Precizování principu správné techniky, vědomé ovládnutí každého prstu
3. Pokračování v nácviku správného dýchání., dechová cvičení
4. Etudy se zaměřením na rytmickou ,intonační a metrickou přesnost-Köhler ,Fürstenau, Hahöcker
5. Výčet přednesových skladeb se rozšiřuje o náročnější skladby - Funk, Bach, Beethoven, Mozart, Stamitz, Mysliveček, Hasse, Haydn, Matys, Feld, Borne, Debussy, Bozza.
- Osnova (a sylabus):
-
Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. Vzhledem k tomu, že každý student je individuálně vybaven schopnostmi rychleji nebo pomaleji reagovat na nové skutečnosti, či má po fyzické stránce jiné předpoklady k zvládnutí jednotlivých stránek hry na nástroj, je pro každého zvolena v tomto předmětu individuální cesta, která umožní naučit se co nejdříve správné návyky a odstranit vše, co k flétnové hře nepatří. Náplní tohoto předmětu je nalézt správnou cestu k odstranění těchto nedostatečností, precizování principu správné techniky, pokračování v nácviku správného dýchání atd. Rytmickou ,intonační a metrickou přesnost procvičujeme na etudách - Köhler ,Fürstenau, Hahöcker . Student by se měl naučit v podstatě ovládnout jednotlivé prsty tak, aby byl schopen kterýkoli z nich kdykoli pozdržet a tak každý tón, který se mu jeví jako důležitý či zajímavý tímto zvýraznit. V dílech vrcholného klasicismu se precizuje nejenom technická stránka hry na flétnu, ale také znalosti o stavbě klasického koncertu a hudebních zákonitostech . Výběr přednesových skladeb se orientuje na díla skladatelů např. Funk, Bach, Beethoven, Mozart, Stamitz,Mysliveček, Hasse, Haydn, Matys, Feld, Borne, Debussy,Bozza.. Nutností je snaha o zvládnutí všech atributů hry na nástroj v co možná nejvyrovnanější podobě.
- Studijní materiály:
-
Ernesto Köhler Virtuosen Etuden op.75 1., 2., 3.
A. B. Fürstenau 26 Studien für Flöte op.
J. Hahöcker 24 Etuden op
Heinrich Funk Kleine Sonate für Flöte und Kl
C. Ph. Em. Bach Sonáty pro flétnu a
Ludwig van Beethoven Sonata
Francis Poulenc Sonata pro fl.
W. A. Mozart 6 Sonaten für Flöte und
Karl Stamitz Koncert D dur
Josef Mysliveček Koncert
Joh. Ad. Hasse Koncert
Michael Haydn Koncert pro flétnu
Jiří Matys Variační monology pro flétnu sólo
Jindřich Feld Quatre Pieces pour Flute seule
Francois Borne Fantaisie brillante sur Carmen
Cl. Debussy Syrinx
Eugene Bozza Dialogue pour Flute et Piano
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)