Hra na hoboj 2
- Kód:
- 106HO2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 9
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jana BROŽKOVÁ, Jiří MIHULE, Liběna SEQUARDTOVÁ
- Anotace:
-
Hoboj svým mnohostranným uplatněním vyžaduje nemalé schopnosti a dovednosti hráče. Individuální přístup ke studentům , vhodný výběr literatury, to je cesta nápravy všech nedostatků. Procvičují a zdokonalují se i všechny další stránky hobojové hry - dech, tónová kultura, prstová technika i intonace.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Pomocí snadnějších etud a přednesů byly pojmenovány a definovány nedostatečnosti ve hře. V tomto předmětu se hledá optimální cesta k nápravě.
1. Hledání cesty odstranění těchto nedostatečností,
2. Precizování principu správné techniky, vědomé ovládnutí každého prstu
3. Pokračování v nácviku správného dýchání., dechová cvičení
4. Etudy se zaměřením na rytmickou ,intonační a metrickou přesnost- F.Capelle:20 etud, F.Gillet: Staccatové a intervalové etudy
5. Výčet přednesových skladeb se rozšiřuje o náročnější skladby : T. Albinoni, K. Stamic, F. A. Rosetti, G. Saminartini, B. H .Crussel
- Osnova (a sylabus):
-
Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. Vzhledem k tomu, že každý student je individuálně vybaven schopnostmi rychleji či pomaleji reagovat na nové skutečnosti, či má po fyzické stránce jiné předpoklady k zvládnutí jednotlivých stránek hry na nástroj, je pro každého zvolena v tomto předmětu individuální cesta, která umožní co nejdříve se naučit správné návyky a co nejdříve odstranit vše, co k hobojové hře nepatří. Náplní tohoto předmětu je nalézt správnou cestu k odstranění těchto nedostatečností, precizování principu správné techniky, pokračování v nácviku správného dýchání atd. Rytmickou, intonační a metrickou přesnost procvičujeme na etudách- F. Capelle: 20 etud, F. Gillet: Staccatové a intervalové etudy. Student by se měl naučit v podstatě ovládnout jednotlivé prsty tak, aby byl schopen kterýkoli z nich kdykoli pozdržet a tak každý tón, který se mu jeví jako důležitý či zajímavý tímto zvýraznit. V dílech vrcholného klasicismu se precizuje nejenom technická stránka hry na hoboj, ale také znalosti o stavbě klasického koncertu a o hudebních zákonitostech. Výběr přednesových skladeb se orientuje na skladby skladatelů např. T. Albinoni, K. Stamic, F. A. Rosetti, G. Saminartini, B. H .Crussel ap. Nutností je snaha o zvládnutí všech atributů hry na nástroj v co možná nejvyrovnanější podobě.
- Studijní materiály:
-
F. Capelle: 20 etud
F. Gillet: Staccatové a intervalové etudy
T. Albinoni: Koncert
K. Stamic: Koncert
F. A. Rosetti: Koncert
G. Saminartini: Koncert
B. H. Crussel: Koncert
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hoboj (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)