Hra na klarinet 10
- Kód:
- 106KR0
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 19
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Anotace:
-
Předmět prakticky zopakuje všechny principy technické hry na klarinet včetně interpretace skladeb různých stylových období ?student musí sám být schopen tyto principy tlumočit. Připraví studenty na samostatnou sólovou kariéru. Klade důraz i na pedagogické znalosti studentů.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
V tomto posledním předmětu se zopakují všechny principy, které se kolem hry na klarinet objevují, avšak již z pohledu studenta . Ten musí být schopen všechny atributy pojmenovat a dokázat je sám vysvětlit. Jde především o principy správné prstové techniky, dechová cvičení, tónovou kulturu a intonaci. Klade se důraz na znalosti v oblastech interpretace i moderních či netradičních technik a forem Na skladbách , které jsou zařazeny do výuky absolvent dokazuje předně své hudební myšlení, svou osobnost.
1. Shrnutí veškerých vědomostí a dovedností studenta
2. Skladby typu Mozart, Martinů, Brahms, Debussy, ale i repertoár mezinárodních soutěží.
- Osnova (a sylabus):
-
V tomto posledním předmětu se zopakují všechny atributy klarinetové hry, které se kolem hry na nástroj objevují, avšak již z pohledu studenta. Student se naučí formulovat problematiku hry na nástroj. Naučí se řešit všechny možné kombinace problémů, které se dají v praxi interpreta předpokládat. Je veden tak, aby v případě jeho vlastní pedagogické dráhy byl schopen analyzovat skutečnosti a vyvozovat správné závěry. Je veden k pochopení dramaturgie koncertů i psychologických aspektů sólisty interpreta. Musí být schopen všechny atributy pojmenovat a dokázat je sám vysvětlit. Na skladbách, které interpretuje, ukazuje předně své hudební myšlení, svou osobnost. Je připravován na samostatnou kariéru. Jeho vlastní názory jsou konfrontovány s názory profesora a usměrňovány do správných či možných rovin. Předmět pracuje se studenty již jako s výraznými hudebními osobnostmi, které nemají zjevné problémy ve hře na nástroj. Mají na vysoké úrovni technickou a tónovou kulturu, intonaci i interpretační schopnost. To jsou předpoklady k tomu, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Předmět pokračuje v nastolené cestě z minulého předmětu a vše, tedy hlavně vlastní tvůrčí činnost, velmi dobrou klarinetovou techniku, kvalitní tón, intonaci vyžaduje v ?dokonalé podobě?. Pro tyto požadavky mohou být použity skladby jak, základního klarinetového repertoáru, tak také všechny další, které jsou pódiově akceptovatelné. Např.: Mozart, Weber, Brahms, Debussy, Martinů, 21. století i současníci.
- Studijní materiály:
-
Mozart, Wolfgang.Amadeus.: Klarinetten-Konzert A dur, KV 622
Brahms, Johannes: Klarinetten-Sonaten op. 120 Nr. 1
Brahms, Johannes: Klarinetten-Sonaten op. 120 Nr. 2
Martinů ,Bohuslav : Sonatina pro klarinet a klavír
Debussy, Claude : Premiere Rhapsodie
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Klarinet (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)