Hra na klarinet 3
- Kód:
- 106KR3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 8
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
- Anotace:
-
Klarinet musí plnit mnoho různých žánrových požadavků. Předmět vybaví studenta všemi, k tomu potřebnými schopnostmi. Odstraňování nedostatků se mění na zdokonalování nově nabytých poznatků a to pomocí vhodně volených etud i přednesů. Je vyučována správná technika jazyka-nasazení, staccata.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
Všechny nově nabyté poznatky o technické stránce hry, o intonaci, rytmu, správném dýchání, interpretaci jsou upevňovány pomocí etud náročnějšího charakteru i skladeb pozdějšího klasicismu.
1a Správná práce jazyka
b Pozornost se věnuje rychlosti staccata ,
c Výuka jemnosti a snadnosti nasazení. Při nedostatečné úrovni je hledána cesta k nápravě.
2. Etudy mírně náročnějšího charakteru -Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci.
3. Přednesové skladby se dotýkají po hudební stránce i méně snadných - Brahms, tak i nesnadných po technické stránce- Weber , Spohr, Husa, Yun.
- Osnova (a sylabus):
-
Předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na klarinet potřebuje. Hledá cesty, jak studentům umožnit zvládnout hru na klarinet na té nejvyšší úrovni po technické stránce hry, intonaci, nátiskové a tónové kultuře i po stránce interpretační. Všechny nároky, které jsou kladeny na hráče a které byly objasněny v předmětech Hra na klarinet 1 a 2 jsou v tomto předmětu pomocí vhodně volených etud a přednesů zdokonalovány. Zároveň se obrací pozornost k jazyku, jako velmi důležitému fenoménu jemného nasazení tónu či rychlého staccata. Při potížích se hledají / to samozřejmě již od předmětu Hra na klarinet1/ možnosti nápravy. Nyní se učí, co vše nám tato práce s jazykovou technikou nabízí. Jednotlivé druhy nasazení od nejjemnějších až po akcentované či přeforsírované a ve staccatu nejenom rychlost , ale také délka jednotlivých staccatovaných not. Je možno hrát od detaché až po staccatissimo. Otázka slap tónů je ponechána do vyšších předmětů. Nejenom na etudách se procvičují nové poznatky, ale i přednesové skladby jsou voleny tak, aby se tyto poznatky využily v koncertní činnosti. Ve výběru etud se nacházejí již charakterově náročnější ? Jeajean, Žebera, Stark, Wiedemann, Gabucci. V přednesových skladbách se dává přednost autorům např. Brahms, Weber, Spohr, Husa, Yun.
- Studijní materiály:
-
Žebera, Václav : Virtuózní studie pro klarinet. I., Technické studie
Jeanjean , Paul : 16 Etudes modernes
Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 1 c moll op.26
Spohr, Louis : Konzerte für Klarinette. No. 2 Es dur op.57
Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr. 3 f moll op.
Spohr, Louis : Konzert für Klarinette Nr . 4 e moll op.
Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 1 f moll op. 73
Weber, Carl Maria von: Clarinet Concerto No. 2 Es dur op. 74
Stark, Robert: 24 virtuozních etud
Wiedemann, Ludwig : Klarinetové studie
Gabucci , Agostino : 10 moderních etud
Husa, Karel : Slovenské evokace
Yun, Isang: : Riul
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Klarinet (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)