AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Metodika hry na flétnu 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
106MFL1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Radomír PIVODA, Jiří VÁLEK
Anotace:

Tento předmět vybaví studenta všemi metodicko-pedagogickými schopnostmi, které se při hře na flétnu vyžadují. Tento předmět osvětluje metodiku správného dýchání, nátisku, práci jazyka, držení nástroje, uvolněnosti svalstva a lehkosti celkové koordinace.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:
Cíle studia:

Předmět slouží k metodickému nácviku a osvětlení všech problematik hráče na flétnu. Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, se kterými se student může setkat při své činnosti, jak na poli interpretačním ,tak také na metodicko pedagogickém.

1. Výuka správného dýchání pomocí dechových cvičení

2..a Výuka tvoření tónu, různé metody tvoření nátisku

b Správné postavení rtů - metodický nácvik

c Správné postavení zubů -metodický nácvik

3. Metodika správné práce jazyka při nasazení

4. Metodika správné funkce jazyka při staccatu

5. Metodika držení nástroje, uvolněnosti svalstva a lehkosti celkové koordinace.

Osnova (a sylabus):

Předmět připraví studenty na pedagogickou dráhu na středních školách, konzervatořích.nebo na hudebních školách. Také pomůže studentům pochopit principy hry na flétnu v jejich vlastní praktické činnosti. Vzhledem k tomu, že na každém tomto stupni škol je rozdílná úroveň i schopnosti žáků, se metodika zabývá každým stupněm zvlášť. Nejdříve se po metodické stránce proberou všechny atributy hry na flétnu přímo na studentově hře. Pak se definují všechny metodické nácviky se studentem. Jedná se o nácvik správného dýchání, tvoření tónu,správného nátisku, prstové techniky, interpretace a znalosti literatury. V tomto předmětu se probírá dech, tón, nátisk, držení nástroje, uvolněnost svalstva a lehkost v celkové koordinaci. Dech je ve hře na flétnu jedním z nejdůležitějších faktorů. Na jeho správném zvládnutí záleží celý další vývoj a možnosti flétnisty. Dech je metodicky i prakticky procvičován pomocí dechových cvičení. S tímto úzce souvisí tvoření tónu. Na dechovou metodiku navazují nátisková cvičení a metodický rozbor správně postavených a určitý tlak působících rtů i horních a spodních zubů. Metodika správné funkce jazyka je rozdělena do dvou oddílů. V prvním se zabývá nasazením, jeho různými druhy a možnostmi, ve druhém pak staccatem, jeho rychlostí délkou a kvalitou.

Studijní materiály:

Johann Joachim Quantz Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu

Hans Prter Schmitz Querflöte und Querflötenspiel

František Malotín Příčná flétna ? praktická metodika

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet106MFL1.html