AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Balet po roce 1945/1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
107BPV1
Zakončení:
Z
Kredity:
3
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Božena BRODSKÁ
Anotace:

Předmět má podobu přednášky, která je obsahově zaměřena na vývoj divadelního tance v Evropě a Americe v období po 2. světové válce do konce 80. let 20. století. V prvním semestru sleduje vývoj tance na evropském kontinentu v jednotlivých zemích s důrazem na vůdčí osobnosti,

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Předpokládá se absolvování přehledových historických přednášek Přehled dějin tance a baletu a Přehled dějin baletu v Čechách.

Cíle studia:

Předmět se řadí mezi historicky koncipované přednášky, cílem je detailní poznání určité vývojové fáze evrospkého tanečního umění. Předmět doplňuje poznatky získané v přehledových historických přednáškách.

Osnova (a sylabus):

Přednáška postupuje ve výkladu baletního dění v jednotlivých eropských zemích v období od konce 2. světové války, zaměřuje se na hlavní centra a osobnosti, typické dobové tendence, mezinárodní interakci dění.

Baletní dění v Německu: Berlín, Mnichov, Stuttgart, Hamburk jako baletní centra; Tatjana Gsovsky, John Cranko, John Neumeier, William Forsythe, Pina Bausch, Johann Kresnik aj.; specifické rysy německého taneního dění, Tanztheater jako zvláštní divadelní taneční forma, hlavní tvůrci, díla;

Baletní dění ve Francii: centra tanečního dění, pařížská Opera, Marseiileský balet, Centrum současného tance; tvorba vůdčích osobností Serge Lifara, Rolanda Petita, Maurice Béjarta, Carolyn Carlson; experimentální taneční scéna;

Baletní dění v Anglii: formování specifické britské taneční scény; Royal Ballet, Ballet Rambert, vývoj tanečního školství, škola Královského baletu a její výukový systém, London School of Contemporary Dance a její přínos pro šíření metody Marthy Graham v Evropě;

Baletní dění v Rusku: forma dramatického baletu a její vliv na pojetí baletu v zemích východního bloku, srovnání baletního dění v Moskvě a Petrohradě, choreografické a interpretační osobnosti (Jurij Grigorovič, Maja Plisecká), soubory (Choreografické miniatury);

Přehled baletního dění v dalších evropských zemích, speciálně v Polsku (Konrád Drzewiecki), Švédsku (rekonstrukce baletu 18. století, Birgit Cullberg a její synové), Maďarsku, Belgii, Holandsku.

Studijní materiály:

International Encyclopedia of Dance, I-VI, New York, Oxford 1998.

Bremser, Martha ed.: Fifty Contemporary Choreographers, London 1997.

Jordan, Stephanie: Striding Out: Aspects of Contemporary and New Dance in Britain, London 1992.

Bland, Alexander: The Royal Ballet: The First Fifty Years, London 1981.

Thorpe, Edward: Kenneth MacMillan: The Man and the Ballet, London 1985.

Vaughan, David: Frederick Ashton and His Ballets, London 1977.

White, Joan W. ed.: Twentieth-Century Dance in Britain, London 1985.

Woodcock, Sarah C.: The Sadler´s Wells Royal Ballet, London 1991.

Cranko, John: Über den Tanz, Frankfurt 1974.

Koegler, Horst: Stuttgart Ballett, London 1978.

Maack, Rudolf: Tanz in Hamburg: Von Mary Wigman bis John Neumeier, Hamburg 1975.

Regitz, hartmut ed.: Tanz in Deutschland: Ballett seit 1945, berlin 1984.

Dance in France: Choreographers and Companies, Paris 1988.

Krasovskaja, Věra ed.: Sovětskij baletnyj těatr, 1917-1967, Moskva 1976.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107BPV1.html