AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny taneční hudby 1

Zapsat
Kód:
107DHT1
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Dorota GREMLICOVÁ
Anotace:

Předmět má povahu historické přednášky s poslechem hudebních ukázek a rozborem hudebního materiálu. Zaměřuje se především na sféru evropské taneční hudby ve všech podobách. V prvním semestru zahrnuje období od počátku do konce 17. století.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Výklad dějin taneční hudby je vymezen v oblasti lidového tance, společenských tanců a divadelního tance, pozornost je věnována jejich specifickým charakteristikám, vyplývajícícm z konkrétních účelů a funkcí hudby v těchto druzích tance. Teoretický výklad je doplněn poslechem hudebních ukázek a rpzbprem notového materiálu.

Chronologický výklad začíná v období evropské antiky, dále věnuje se období středověké hudby a prvním dochovaným hudebním záznamům tanců estampida a saltarello, tanečním písním a kultuře trubadúrů, otázce doprovodných hudebních nástrojů; přitom je jako informační zdroj využívána také ikonografie.

V období renesance se výklad soustřeďuje na hudební charakteristiku jednotlivých tanečních forem, které se v tomto období utvářely; zvláštní pozornost je věnována některým skladatelským osobnostem (M. Praetorius,J. Dowland) a konkrétním hudebním sbírkám (Terpsichore); studována je hudba vybraných představení ballet de cour (Ballet comique de la reine)

V období baroka pokračuje výklad podle jednotlivých hudebně-tanečních forem, zvláštní pozornost je věnována barokní suitě a problematice taneční hudby určené skutečně k tanci a koncertně zpracovaných tanečních forem; podrobně je studováno dílo J.B. Lullyho a dalších skladatelů z okruhu ballet de cour.

Studijní materiály:

Sachs, Curt: The Rise of Music in the Ancient World, New York 1943.

Marrocco, W. Thomas: Inventory of Fifteenth-Century Bassedanze, Balli, and Balletti in Italian Dance Manuals, New York 1981.

Salmen, Walter: Der fahrende Musiker im europäischen Mittelalter, Kassel 1960.

Sparti, Barbara: The Fifteenth-Century Balli Tunes: A New Look. In Early Music 14.3 (1986): 346-357.

Woira, W.; Salmen,W.: Die Tanzmusik im deutschen Mittelalter. In Zeitschrift für Volkskunde 50 (1953): 164-187.

Mersenne, Marin: Harmonie universelle, reprint Paris 1963.

Heyer, John ed.: Jean-Baptiste Lully and the Music of the French Baroque, New York 1989.

Hilton, Wendy: Dance of court and Theatre: The French Noble Style, New Jersey 1981.

Nettl, Paul: The Story of Dance Music, New York 1947.

Otterbach, Friedemann: Die Geschichte der europäischen Tanzmusik, Wilhelmshafen 1980.

Taubert, Karl-Heinz: Höfische Tänze, Mainz 1968.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 10. 7. 2007
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107DHT1.html