AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kinetografie 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
107KNT2
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Dorota GREMLICOVÁ
Anotace:

Předmět rozšiřuje Kinetografie 1 prohloubením znalostí znaků a způsobů kinetografického zápisu (jednotlivé části těla, změny polohy těžiště, pohyb páru a skupiny, partitura), přidává problematiku rekonstrukce konkrétních tanců a choreografií a zápisu vlastních tanečních etud.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Předmět vyžaduje znalost taneční teorie, terminologie a praktickou taneční zkušenost. Navazuje náplní na Kinetografii 1.

Cíle studia:

Účelem předmětu je seznámit studenty s principy Labanovy taneční notace, a to jak z teoretického hlediska, tak prakticky při čtení kinetografických partitur a zapisování tance.

Osnova (a sylabus):

Program navazuje svým obsahem na předmět Kinetografie 1, který doplňuje a rozvíjí.

Rozšíření znalosti zápisu pohybu dílčích částí těla, specifických jevů a situací:

a. zápis pohybu jednotlivých částí těla: rozšiřuje dosud zvládnuté oblasti zápisu o zápis pohybu dílčích částí těla (tělo a jeho části, hlava a obličej, části rukou a nohou až po prsty);

b. speciální problémy zápisu tance: dynamické jevy (zesilování, zeslabování, akcenty, dupnutí, tlesky apod.), typy pomlk, rušítka;

c. pohyby těžiště po vertikální ose: klek, sed, leh, pohyb na zemi, akrobatické prvky, speciální situace (pohyb při visu);

d. pohyb v páru a skupině: způsoby držení, vzájemné postavení tanečníků, pohyb v kánonu;

e. kinetografická partitura, její organizace, specifické problémy (zjednodušení zápisu ? např. opakování identické, symetrické, vícenásobné apod.).

Aktivní použití kinetografie při zápisu vlastních tanečních etud, revize a kritika zápisu, zápis viděného pohybu a jeho specifická problematika.

Rekonstrukce tanců a choreografických děl z kinetografického zápisu: postup od rekonstrukce jednoduchých lidových a společenských tanců z kinetografické partitury ke složitějším skupinovým formám a konkrétním choreografiím; problematika pochopení a pohybové realizace jedinečného stylu tance (choreografie) na základě zápisu, konfrontace Labanovy notace s jinými záznamovými metodami z hlediska zprostředkování stylu tance.

Studijní materiály:

Brainard, Ingrid: Three court dances of the early Renaissance, New York 1977.

Eppinger, Gret: Choreologische Fibel, Prag (nedatováno).

Gremlicová, Dorota: Zápis tance. In: Tanec. Záznam, analýza, pojmy, Praha 2004.

Guest-Hutchinson, Ann; Jeschke, Claudia: Nijinsky´s Faune restored, Amsterdam 1997.

International Encyclopedy of Dance, ed. Selma Jeanne Cohen, Oxford, New York 1998 (hesla Laban Rudolf, Labanotation, Laban Principles of Movement Analysis).

Knust, Albert: A Dictionary of Kinetography Laban, Poznan 1997.

Laban, Rudolf: Principles of Dance and Movement Notation, London 1956.

Lange, Roderyk: Laban´s System of Movement Notation. In: Dance Studies, Vol. 9, 1985.

Lange, Roderyk: Podręcznik kinetografii, Poznan 1995.

Lanyi, Agoston: Labanovo písmo v ľudovom tanci, Bratislava 1983.

Shawn, Ted: 16 Dances in 16 Rhythms, New York 1985.

Topaz, Muriel: Intermediate Reading Studies in Labanotation, New York 1988.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107KNT2.html