Metodika lidového tance 3
- Kód:
- 107ML3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 4
- Rozsah:
- 2+2/T
- Vyučující:
- Marie VURMOVÁ
- Anotace:
-
Metodická příprava exercicie u tyče a na volnosti ve složitější a náročnější formě. Různé taneční verze a varianty Českých, Moravských a Slezských tanců. Výuka párového tance a práce na koordinaci a vztahu partnerů v tanci. Příprava výuky lidového tance pro 4. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Příprava výuky lidového tance pro 4. ročník, vytvoření modelové vyučovací lekce.
- Cíle studia:
-
Různé taneční verze a varianty Českých, Moravských a Slezských tanců. Výuka párového tance a práce na koordinaci a vztahu partnerů v tanci.
- Osnova (a sylabus):
-
Spojení kroků ve vazby u tyče: Taneční kroky se spojují do větších celků a jednou kombinací se spojí více kroků v jeden celek. Posluchači tvoří kombinace z prvků a kroků jednoho tanečního regionu, snaží se vidět a rozeznat u žáků chyby, ty pak vysvětlit a opravit. Přidávají se další taneční pohyby a kroky: ostré pérování (průprava pro natřásanou polku), ?Vetvičky? naskočením do podřepu s výsunem a zavřením do výchozího postavení, švihy do pokrčení a z pokrčení, valašský krok na místě (s přinožením, křížený vpředu a vzadu)
Taneční vazby na volnosti a změny směru pohybu: Taneční kroky v pohybu v prostoru a krokové vazby jsou vybírány z tanců které žáci znají nebo se jim teprve budou učit. Taneční kroky a jejich motivické celky jsou probírány v různých možnostech směru pohybu (kruh, diagonála, S, oblouk). Dále se posluchači seznámí s postupem pohybu do tak zvaného lehčího a těžšího směru (po směru tance doprava, proti směru tance do leva = lehčí směr a po směru doleva, protisměru doprava = těžší směr). Posluchači se seznamují s rytmickou přípravou žáků pro tance s proměnlivým taktem (mateníky).
Partnerská práce a otáčení v lidovém tanci: Otáčení jednotlivě, a pak i v páru má svá úskalí, proto se posluchači seznamují s jednoduchými pomůckami pro tuto práci. Je jím například směrování (špičkou a patou do směru pohybu), vzájemné vyvážení dvojice (opření do partnerových dlaní, zavěšení za lokty), prostorový vztah dvojice, trojice i skupiny.
Taneční repertoár: Šotyš polka, Dupák, Hulán 2/4 a 3/4, Kalamajka s Maděrou, Kohut, Podšable (dětská varianta), Rokycanská, Talián, Jidáš, Sýkorka.
- Studijní materiály:
-
Jelínková, Zdenka: Valašské tance, Praha 1954
Bonuš, František; Kos, Bohumil; Mišurec, Zdenek: Zbojnické písně a tance, Praha 1953
Janáček, Leoš: Národní tance na Moravě, Praha 1987
Drdácký, František: Lidové tance, Praha 1983
Vycpálek, Josef: České tance, Praha 1921
Seidl, Jan; Špičák, Josef: Zahrajte mi do kola Praha 1945
Kos, Bohumil: Lidové tance ve školní tělesné výchově, SPN Praha 1983
Plicka, Karel; Volf, František; Svolinský Karel: Český rok (jaro, léto, podzim, zima), Praha 1947 ? 1960
Binderová, Eva: České lidové tance pro I.-VIII. roč. hudební a taneční školy, SPN Praha 1990
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)