AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Přehled dějin tance a baletu 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
107PDT2
Zakončení:
ZK
Kredity:
4
Rozsah:
2+2/T
Vyučující:
Helena KAZÁROVÁ
Anotace:

Předmět pokračuje v letním semestru výkladem vývoje baletu od vrcholného baroka až po období tzv. postromantismu ve 2. polovině 19. století. Podle časových možností se zabývá též jednotlivými díly a životopisy jejich tvůrců, slavnými tanečními interprety. V rámci semináře se studenti seznamují s různými způsoby tanečních záznamů a poznávají základní pohybové principy předklasických tanců a jejich techniky.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Absolvování předmětu Přehled dějin tance a baletu 1. Orientace v evropských dějinách alespoň na středoškolské úrovni.

Cíle studia:

Získat vědomosti o vývoji a společenské úloze taneční kultury od renesance až do 19. století. Pochopit vývojovou linii od tanců pro podívanou k prvním snahám o balet, jakožto samostatný divadelní druh. Poznat vývojové tendence „artificiální“ choreografie a její tvůrce v kontextu evropského divadla. V semináři pak pochopit jakým zp§sobem se stylové charakteristiky jednotlivých období odráží v tanci.

Osnova (a sylabus):

Osnova předmětu:

Podoba dvorského baletu ve 2. polovině 17. století a jeho postupný zánik v době vrcholného baroka. Jevištní tanec v profesionálním divadle 1.poloviny 18. století. Balety d´action období klasicismu. Vrcholná díla preromantismu a jejich tvůrci. Romantický balet a jeho podoba. Tzv. klasický baletní odkaz -díla M. Petipy a L.Ivanova.

Sylabus předmětu:

Změny ve dvorském baletu za Ludvíka XIII. Taneční kultura v období Ludvíka XIV. - vrchol a zánik dvorského baletu ve Francii. Vývoj jevištního tance v profesionálním divadle vrcholného baroka: comédie-ballet, tragédie lyrique, opéra-ballet, ballet-pantomime, commedia dell´arte. Vynález grafického způsobu záznamu tance a jeho dopad. Jevištní tanec v 1.polovině 18. století, první balety bez zpěvu a s příběhem (J. Weaver, M. Sallé atd.). Rozvoj dějových baletů v období klasicismu (F. Hilverding, G. Angiolini, J.G. Noverre). Slavní taneční interpreti (M. Camargo, M. Sallé, M. Guimard, G. A A. Vestris ad.). Charakteristika preromantického baletu, slavné osobnosti (S. Viganò, Ch. L. Didelot, C. Blasis). Rozvoj taneční techniky. Romantický balet, jeho charakteristické rysy. Tvůrci a interpreti romantického baletu (F. Taglioni, M. Taglioni, J. Perrot, C. Grisi, A. Saint-Léon, F. Cerrito, F. Elssler, A. Bournonville, L. Grahn ad.). Balety- féerie. Postromantický balet v Rusku, tvorba M. Petipy a L. Ivanova.

Studijní materiály:

Noverre, Jean Georges: Listy o tanci a baletech. SPN Praha 1982

Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, SPN Praha 1984

Rameau, Pierre: The Dancing Master. C.W. Beaumont, London 1941

Kazárová, Helena: Choreografie a choreograf. Styl a ornament. In: Taneční listy č. 5/2001, s. 16

Kazárová, Helena: Ohlédnutí za vývojem klasického tance. In: Ozvěny tance, AMU Praha 1998, s. 7-21

Brodská, Božena: Rokoko a klasicismus. In: Taneční listy 6/1999, s. 14

Kazárová, Helena: Baroko plné tance. In: Taneční listy 5/1999, s.14

Jůzl, Miloš. a kol.: Dějiny umělecké kultury II. SPN Praha, 1996

Kazárová, Helena: Barokní taneční formy. AMU 2005

Brodská, Božena: Romantický balet. Skripta AMU, SPN Praha 1981

Rebling, Eberhard, ed.: Marius Petipa. Meister des klassischren Balletts. Berlin 1975

Brodská, Božena - Vašut, Vladimír: Svět tance a baletu. AMU 2004

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107PDT2.html