AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Technika klasického tance 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
107TK2
Zakončení:
Z
Kredity:
3
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Václav JANEČEK, Mahulena KŘENKOVÁ
Anotace:

Předmět navazuje na techniku klasického tance 1, pokračuje v rozvíjení praktických zkušeností v klasické taneční technice na úrovni 2. ročníku Taneční konzervatoře. Předmět je vyučován v koordinaci se souběžně probíhající výukou metodiky na stejné úrovni.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Navazuje na studium předchozího ročníku. Rozšiřování spolehlivého aplombu (rovnováhy), odstínů pohybové dynamiky (také vzhledem k přibývající výuce otáček a obratů), síly a vytrvalosti prstů a chodidel, funkce trupu a hlavy zabezpečující další rozvoj stabilní opory celého těla a umělecké grácie.

Cíle studia:

Navazuje na studium předchozího ročníku. Fixace všech znalostí a rozvoj prvků, koordinace, vytrvalost, zvyšování tempa, náročnější podpora nácviku a stereotypního osvojování návyků skluzných (glisser) a tahových (étender) pohybových skupin včetně základů točení (tourner). Přísná pozornost k zachovávání vertikálních a horizontálních linií.

Osnova (a sylabus):

V tomto předmětu systematicky propracováváme jedinečný model lekce výuky klasického tance ? východiskem je metoda Vaganovové, rozšířená o významné vlivy jiných systémů, např. Cecchetti a Balanchine, který se dělí na exercice a la barre (cvičení u tyče), tvořící velkou logickou sadu cvičení, následovanou exercice au millieu (cvičením ve středu sálu ? na volnosti). Převážně začíná exercice a la barre pliés (poslední dobou jsou zaváděna cvičení pro „rozehřátí“ - warm up), následováno battement tendu simple, battement tendu jeté (dégagé), rond de jambe par terre, rond de jambe en 1'air, battement fondu, battement frappés, adagio (procvičování pomalého rozpínání, jako je développé a battement relevélent a póz arebesque, attitude, écarté) a grand battement. Cvičení relevés a port de bras jsou rozprostřeny do celého úseku a la barre. Au millieu obvykle začíná s adagio, potom následuje cvičení tendu a dégagé a waltzový krok s množstvím vazebných prvků a pirouettes. Hodina končí sériemi cvičení petit allegro s malými rychlými skoky a grand allegro - velkými skoky. Na závěr révérence, taneční poklona učiteli a pianistovi. Hodina pro ženy by měla klást důraz na práci pointe, pánská hodina by se měla zaměřit na velké točivé skoky a grand pirouettes.

Charakteristika, stupeň a cíl výuky je zaměřen na základy klasického tance, výuku podstaty základních prvků, postavení a držení těla, ovšem v náročnějších požadavcích a kombinacích, které navazují výuku v předchozím semestru.

Studijní materiály:

Vaganovová A.: Základy klasického tance, 1981

Tarasov N. I.: Klasický tanec, 1983

Kostrovická V. ? Pisarev A.: Klasický tanec, 1968

Kostrovická V.: 100 hodin klasického tance, 1981

W. Warrenová W.: Klasická baletní technika,1989

Messerer A.: Lekce klasického tance

Janeček V.: Metodika klasického tance v uměl. škole (Cecchettiho metoda), 1993

Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical

Dancing - Cecchetti method, 1940

Lifar S.: Traité de Danse Academique, 1952

Schorer S.: Balanchine Technique, 2000

Kensley L., Sinclair J.: A Dictionary of Ballet Terms, 1977

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107TK2.html