AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Analýza hudebně teoretického textu 10

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
108AHT0
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
1/T
Vyučující:
Jaromír HAVLÍK
Anotace:

Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v letním semestru 2. ročníku magisterského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené semestrální písemné práce.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Zápočet na základě písemné ročníkové práce v rozsahu 10-12 stran počítačového tisku, zohledňující poznatky získané během studia Analýzy HT textu 9 a Analýzy HT textu 10. Téma ročníkové práce nemůže být totožné s tématem magisterské diplomní práce.

Cíle studia:

Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.

Osnova (a sylabus):

Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 9. Posluchači studují převážně samostatně a dle svého speciálního zaměření (za odborné konzultace s pedagogem) hudebně teoretické texty většího rozsahu a předmětné složitosti mající většinou vztah k připravovanému magisterskému diplomnímu spisu. Zároveň rozšiřují své znalosti základních hudebně teoretických spisů klasiků oboru. Studium se soustřeďuje především na analytické a přehledové a sumarizační a syntetizující studie a spisy většího, formátu zaměřené na rozsáhlejší a obecnější problematiku hudební teorie v širokém slova smyslu. Pokračování práce na magisterském diplomním spisu.

Studijní materiály:

Adorno, Theodor Wiesengrund: Klangfiguren: musikalische Schriften I. -Berlin 1959

Adorno, Theodor Wiesengrund: Quasi una Fantasia: musikalische Schriften II. -

Frankturt a.M. 1963

Bek, Mikuláš: Současná hudba - nová nepřehlednost?. - Opus musicum 1994

Einstein, Alfred: The Conflict of Word and Tone. - The Musical Quarterly XL, 1954,

s.329 nn

Fischer, Kurt von: Tradition/alismus/, Antitradition/alismus/ und das Problem des

Fortschrittes in der Musik der Gegenwart. - in: Das Problem des

Fortschritts-heute, ed. R.W. Meyer, Darmstadt 1969, s. 248

Fischer, Kurt von: Das Neue in der europäischen Kunstmusik als soziokulturelles

Problem. - International Review of the Aesthetics and Sociology of Music

II, 1971, s. 141 nn.

Fux, Johann Joseph: Die Lehre vom Kontrapunkt (Gradus ad Parnassum, 2. kniha, 1.-

3. cvičení). Celle, Hermann Molck Verlag,1938.

Hauer, Josef Matthias: Vom Wesen des Musikalischen. Ein Lehrbuch der Zwölftöne-

Musik. - Verlag der Schlesinger´schen Buch- und Musikhandlung

(Rob.Lienau) Berlin-Lichtenfelde. Wien: Carl Haslinger, 1920;rozšířené vydání

31966

Hauer, Josef Matthias: Melos und Rhythmus. - Melos III, 1922, s. 186 nn.

Hauer, Josef Matthias: Atonale Musik. - Die Musik XVI, 1923, s.103 nn.

Hillier, Paul: Arvo Pärt. - New York, Oxford Univesrity Press Inc. 1997, 22002

Knepler, Georg: Geschichte als Weg zum Musikwerständnis. - Leipzig, Reclam 1977

Kurth, Ernst: Musikpsychologie. - Berlin 1931, 21947, reprint 1.vyd. 1969

Redlich, Hans Ferdinand: Alban Berg. Versuch einer Würdigung. - Wien-

Zürich-London, UE 1957

Riemann, Hugo: Grundlinien der Musik-Ästhetik (Wie hören wir Musik?). -

Leipzig 1890, 31911 jako „Katechismus der Musikästhetik“

Riemann, Hugo: Präludien und Studien. Gesammelte Aufsätze zur Ästhetik, Theorie

und Geschichte der Musik: I. díl. - Frankfurt a.M. 1895, nově 1967 (reprint)

II.+III. díl. - Leipzig 1900/01, reprint 1967

Schnittke, Alfred: Über das Leben und die Musik. Gespräche mit Alexander

Iwaschkin.- München-Düsseldorf, Econ Verlag 1998

Stumpf, Carl: Über das musikalische Hören . Leipzig1873

Stumpf, Carl: Musikalische Logik. Hauptzüge der physiologischen und

physiologischenBegründung unseres Musiksystems. Leipzig1874

Sychra, Antonín: Specifický problém estetiky ve světle experimentálního výzkumu.

Estetika VI, 1969, č. 2

Tanějev, Sergej: Die Lehre vom Kanon. Übersetzt von Andreas Wehrmeyer. Berlin,

Verlag E. Kuhn 1994.

Über Musiktheorie. Referate der Arbeitstagung 1970 in Berlin (sborník), ed.:

Zaminer, Frieder . - Köln. Arno Volk Verlag 1970

Werckmeister, Andreas: Harmonologia musica oder Kurtze Anleitung zur

musicalischen Composition. Frankfurt und Leipzig 1702, reprint 1970

Wörner, Karl H.: Karlheinz Stockhausen. Werk + Wollen.- Rodenkirchen/Rhein,

Tonger Musikverlag 1963 (analytické tudie o tvorbě z období 1951-62)

Zaminer, Frieder: Geschichte der Musiktheorie. - 11 svazků, Darmstadt,

Wisenschaftliche Buchgesellschaft 1984-89

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108AHT0.html