Analýza hudebně teoretického textu 4
- Kód:
- 108AHT4
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 1/T
- Vyučující:
- Jan VIČAR
- Anotace:
-
Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v letním semestru 2. ročníku bakalářského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené semestrální písemné práce.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Zápočet na základě písemné ročníkové práce v rozsahu cca 9-10 stran počítačového tisku, zohledňující poznatky získané během studia Analýzy HT textu 3 a Analýzy HT textu 4
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
- Osnova (a sylabus):
-
Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 3. Posluchači studují a pod odborným vedením analyzují hudebně teoretické texty středního rozsahu a předmětné složitosti. Studium se soustřeďuje především na analytické a přehledové studie o hudbě 19. století (hudební romantismus) se zaměřením na problematiku formy, žánru, obsahu (programní hudba!), orchestrace a též na specifické texty hudebně kritické (zrod moderní hudební kritiky) a speciální texty hudebně teoretické. Současně se v tomto semestru studia pokračuje ve čtení a komentování základních spisů z oblasti hudební teorie. Semestrální písemná práce má souhrnnou kriticko-hodnotící povahu se zesíleným podílem vlastního osobitého přístupu k látce. Příprava tématu a osnovy bakalářské diplomní práce.
- Studijní materiály:
-
Eggebrecht, Hans Heinrich: Zur Methode der musikalischen Analyse. - in: Festschrift
Erich Doflein, Mainz 1971, s. 67 nn.
Fellerer, Karl Gustav: Die Monodie. - Das Musikwerk XXXI, 1968
Flolos, Constantin - Marx, Hans Joachim - Petersen, Peter - Dömling, Wolfgang -
Kreutzinger, Anette (Ed.): Theorie der Musik. Analyse und Deutung. - Laaber, Laaber
Verlag 1995
Helmholtz, Hermann von: Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische
Grundlage für die Theorie der Musik. - Braunschweig 1863, 61913; angl.
překl.A.J.Ellis 1875, reprint 1954
Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. - Praha, SHV 1960, 2Praha,
Supraphon 1972.
Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. - Praha, Supraphon 1974.
Ištvan, Miloslav: Montáž izolovaných prvků v hudbě. Praha, Panton 1973.
Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. Brno, JAMU 1989.
Janeček, Karel: Tektonika. Praha, Supraphon 1968.
1973.
Kapr, Jan: Konstanty. - Praha, Panton 1967
Kaufmann, Harald: Spurlinien. Analytische Aufsätze über Sprache und Musik.- Wien
1969
Ludvová, Jitka: Česká hudební teorie 1750-1850. - Praha, Academia 1985
Motte, Diether de la: Musikalische Analyse. Bärenreiter, Kassel-Basel
Mühe, Hansgeorg: Musikanalyse. Leipzig 1978.
Nové cesty hudby [I]. Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých
pohledech na hudbu. - Praha, SHV 1964
Nové cesty hudby [II]. Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých
pohledech na hudbu. - Praha-Bratislava, Editio Supraphon 1970
Piňos, Alois: Tónové skupiny. - Praha, Editio Supraphon 1971
Podešva, Jaromír: Současná hudba na Západě. - Praha, Panton 1963
Poledňák, Ivan: Invence Jana Klusáka.- Hudební věda XXXII, 1995, č.3, s. 257-278
Sádecký, Zdeněk: Lyrismus v tvorbě Josefa Suka. Praha 1966
Smolka, Jaroslav: Bitonalita. Živá hudba VII, 1980
Smolka, Jaroslav: Karel Janeček, český skladatel a teoretik
Steinmetz, Karel: Prostředky časové artikulace hudby.- Hudební věda XXV, 1988,
č.2, s.150-172
Steinmetz, Karel: Janáčkův názor o sčasování (rytmu). - Hudební věda XXXIV, 1997,
č.1, s.100-115
Stumpf, Carl: Geschichte des Konsonanzbegriffes. München 1901
1918, reprint 1973
Sychra, Antonín: Estetika Dvořákovy symfonické tvorby. Praha 1959
Syrový, Václav: Hudební signál a jeho analýza. Živá hudba VIII, Praha 1983.
Syrový, Václav: Hudební signál a jeho syntéza. Živá hudba IX, Praha 1986.
Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, Praha SPN1983.
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. Praha, HAMU 1992
Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. Praha, HAMU 1996.
Volek, Jaroslav: Modalita a její formy z hlediska hudební teorie. Praha, SČSKU 1980.
Zich, Otakar: České lidové tance s proměnlivým taktem. Praha 1917
Zich, Otakar: Symfonické básně Smetanovy. Praha 1924, 21949
- Poznámka:
- Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)