Analýza hudebně teoretického textu 7
- Kód:
- 108AHT7
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 1/T
- Vyučující:
- Jaromír HAVLÍK
- Anotace:
-
Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v zimním semestru 1. ročníku magisterského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené semestrální písemné práce.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Zápočet na základě písemné semestrální práce v rozsahu 6-7 stran počítačového tisku event. souboru 3-4 seminárních prací napsaných průběžně během semestru.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
- Osnova (a sylabus):
-
Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 6. Posluchači studují a pod odborným vedením analyzují hudebně teoretické texty většího rozsahu a předmětné složitosti. Studium se soustřeďuje především na analytické a přehledové a sumarizační a syntetizující studie a spisy většího, formátu zaměřené na rozsáhlejší a obecnější problematiku hudební teorie v širokém slova smyslu. Paralelní problémový okruh: texty hudebně kritické, publicistické a popularizační: jejich forma, styl (jazyk) a zacílení. Recenze jako reprezentativní žánr v této oblasti. Vypracování samostatných recenzí na koncert, nahrávku, odbornou publikaci. Možnost publikování zdařilých textů v dostupných periodikách. Příprava projektu magisterské diplomní práce.
- Studijní materiály:
-
Dahlhaus, Carl: Analyse und Verurteil. - Mainz /etc./, Schott 1970
Dahlhaus, Carl: Die Idee der absoluten Musik. - Kassel, Bärenreiter 1978
Doubravová, Jarmila: Sémantické gesto (soubor studií a statí). - Praha, Karolinum
2001
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. - Archiv für Musikwissenschaft
XXXII, 1975, s.228 nn.
Fischer, Kurt von: Das Zeitproblem in der Musik. - in: Das Zeitproblem im 20.
Jahrhundert. Ed. R.W. Meyer, Bern 1964, s. 296 nn.
Georgiades, Thrasybulos: Sakral und Profan in der Musik. - München 1960
Georgiades,Thrasybulos: Musik und Schrift. - München 1962, 21964
Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. - Mainz, B. Schotts
Söhne 1937, 2 1940 (rozšířené vydání), angl. překl. 1942, rev. 21948
Janáček, Leoš: Hudebně teoretické dílo I. Praha, Supraphon 1968.
Janáček, Leoš: Hudebně teoretické dílo II. Praha, Supraphon 1974.
Jiránek, Jaroslav: Asafjevova teorie intonace, její geneze a význam. Praha, Academia
1967.
Jiránek, Jaroslav: Muzikologické etudy. Praha, Panton 1981.
Jiránek, Jaroslav: Problém systémového uchopení hudby jako jevu sociálně historicky
rozrůzněného. in: Živá hudba VIII, Praha 1983.
Jiránek, Jaroslav: Janáčkovo dílo jako stylový mikrokosmos české hudby XX. století. -
Hudební věda VI, 1969, č. 2, s. 150-171
Jiránek, Jaroslav: Perspektivy dalšího rozvoje Asafjevova učení o intonaci. - Hudební
věda II, 1965, č.3, s. 341-371
John Cage. Musik-Konzepte, Sonderband (sborník), ed. Heinz-Klaus Metzger und
Rainer Riehn. - München, April 1978
Jůzl, Miloš: Hudební systém jako specifický nositel uměleckých informací. - Sborník
JAMU, ročník VII, Brno-Praha 1980 (SPN), s. 73-87
Karbusický, Vladimír: Tvar a význam v hudbě. - Hudební věda XXX, 1993, č.4,
s.299-329
Karbusický, Vladimír: Smysl a význam v hudbě.- Hudební věda XXXI, 1994, č.1, s.25-
84
Kresánek, Jozef: Hudba a človek. Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby.
Hudobná psychológia. - Bratislava, Hudobné centrum 2000
Matematika a hudba (sborník). Ed:. Roman Berger a Beloslav Riečan. - Bratislava
1997
Parsch, Arnošt-Piňos, Alois-Šťastný, Jaroslav: Transference hudebních elmentů
v kompozicích současných skladatelů. - Brno, JAMU 2003
Seifert, Uwe: Systematische Musiktheorie und Kognitionswissenschaft. - Bonn, Verlag
für systematische Musikwissenschaft 1993
Volek, Jaroslav: Struktura a osobnosti hudby. - Praha, Panton 1988
Zouhar, Vít: Postmoderní hudba. Německá diskuse na sklonku 20. století. - Olomouc,
Univerzita Palackého 2004
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)