Hudba a média
- Kód:
- 108HAM
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jiří ŠTILEC
- Anotace:
-
Přednáška mapuje klíčovou úlohu masově sdělovacích prostředků od rozhlasu, filmu, televize až k internetu. Ukazuje význam těchto prostředků pro distribuci hudebních děl a sleduje i některé sociálně psychologické aspekty „průmyslového“ šíření hudebních děl
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Zkouška předpokládá znalost základních faktů historie a současnosti mediální sféry, orientaci ve všech příslušných zákonných úpravách, znalost nejvýznamnějších rozhlasových a televizních žánrů v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a internetových forem šíření hudby, schopnost zhodnotit místo a význam médií pro manažerskou sféru
- Cíle studia:
-
Důkladná teoretická i praktická znalost médií, mediálního trhu a úlohy médií při šíření a zprostředkování hudby včetně znalosti příslušných zákonných úprav
- Osnova (a sylabus):
-
Předmět seznamuje se starší, ale zejména novodobou a současnou historií vztahu hudby a její medializované podoby. Výklad začíná významem zápisu a nototisku až k prvním formám záznamu zvuku a zejména k masovému šíření hudby rozhlasem.
Rozebírá historii rozhlasového a televizního vysílání, definuje rozdíly mezi různými druhy rozhlasového vysílání v České republice, v Evropě i v zámoří, podrobně rozebírá příslušnou legislativní úpravu Čveského rozhlasu i České televize. Analyzuje situaci a místo rozhlasového vysílání v době informační revoluce.
Přednáška je spojena s návštěvou dvou rozhlasových pracovišť a České televize,
případně s návštěvou a přednáškou špičkových a zkušených pracovníků z těchto institucí.
Jsou definovány základní programové a publicitické žánry od prostého programování, přes publicistické pořady o hudbě až k přímému přenosu. Analyzována je úloha rozhlasového a televizního vysílání v současném hudebním světě.
Přednášky zahrnují úvod do problematiky přímého a nepřímého šíření /obchod hotovými produkty a nosiči/ hudby internetem se všemi klady i zápory tohoto jevu, aktuální tendence v tomto oboru.
Přednášená problematika je aplikována na současnou manažerskou praxi zejména v oblasti zprostředkování, prezentace a propagace tzv. klasické hudby.
- Studijní materiály:
-
množství internetových stránek, zejména však www.rozhlas.cz /kapitola Dokumenty, kde jsou uvedeny veškeré zákony vztahujícíc se k rozhlasovému vysílání a www.czech-tv.cz, kde jsou analogicky zákony vztahující se k televiznímu vysílání
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební management (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)