AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební režie 10

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
108HR0
Zakončení:
Z
Kredity:
14
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Jaroslav RYBÁŘ, Jaroslav SMOLKA
Anotace:

Předmět má svou seminární a přednáškovou část. Spočívá v rozborech nahrávek, jejich interpretace i zvukového zpracování. Dále se hodnotí vlastní pracovní výkony studentů v předmětu Praxe ve studiu. Přednášková část obsahuje výklad problematiky nahrávání hudby a práce hudebního režiséra ve studiu.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Zvládnutí veškerých poznatků, získaných v přednáškové části.

Seminárním způsobem přednést koncepci, osnovu a ukázky ze své písemné diplomní práci a diskutovat o ní.

Cíle studia:

Jako hlavní předmět oboru má syntetizující a završující význam při přípravě a výchově hudebních režisérů. Jeho úkolem je vybavit posluchače základními i specializovanými vědomostmi a návyky, potřebnými při práci hudebního režiséra - tj. při řízení - v průběhu nahrávání, střihu a postprodukční úpravy nahrané hudby pro trvalé zvukové nosiče nebo k použití v rozhlase, televizi, filmu či dalších médiích. Dále vede posluchače ke kritickému rozlišování, srovnávání a hodnocení nahrávek vydaných na CD či jiných nosičích zvuku a pořízených jinými nahávacími týmy.

Osnova (a sylabus):

Seminární část.

Příprava magisterské diplomové práce.

Přednášková část.

Rekapitulace problematiky nahrávání a práce hudebního režiséra.

Sylabus

Stručná historie technického vývoje zvukového záznamu.

Realizace zvukového záznamu z hlediska historického vývoje.

Historický vývoj zvukového záznamu jako estetického fenoménu.

Různé typy zvukového záznamu hudby z hlediska způsobu realizace a užití.

Estetika moderní hudební nahrávky.

Akustický prostor a jeho význam při realizaci hudební nahrávky.

Historický vývoj profese hudebního režiséra.

Úloha a postavení hudebního režiséra v současném profesionálním nahrávacím týmu.

Psychologické aspekty práce hudebního režiséra.

Technické aspekty nahrávání.

Mikrofon - jeho možnosti a limity.

Monofonie, stereofonie a vícekanálová technika.

Příprava nahrávání.

Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.

Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.

Sestřih hudebního snímku - postup práce.

Vývoj techniky střihu.

Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.

Konečné zpracování snímku - postprodukce, mastering.

Dodatečná úprava původního akustického prostoru nahrávky - umělý dozvuk.

Řazení skladeb resp. jejich částí na konečné verzi snímku.

Specifické problémy natáčení a zpracování živé, neboli live nahrávky.

Úprava a zpracování historických snímků pomocí moderních technologií.

Dokumentace hudební nahrávky.

Studijní materiály:

Notový materiál. Ucelená specializovaná literatura k této problematice neexistuje. Vychází se z výše uvedených poznámek (sylabus), které se stanou východiskem pro vytvoření skript.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108HR0.html