AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební režie 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
108HR4
Zakončení:
ZK
Kredity:
4
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Jaroslav RYBÁŘ, Jaroslav SMOLKA
Anotace:

Předmět má svou seminární a přednáškovou část. Spočívá v rozborech nahrávek, jejich interpretace i zvukového zpracování. Dále se hodnotí vlastní pracovní výkony studentů v předmětu Praxe ve studiu. Přednášková část obsahuje výklad problematiky nahrávání hudby a práce hudebního režiséra ve studiu.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Semestrální seminární práce, srovnávající různé nahrávky po zvukové a interpretační stránce. Zvládnutí příslušných témat, probíraných v přednáškové části.

Semestr končí ročníkovou zkouškou.

Cíle studia:

Jako hlavní předmět oboru má syntetizující a završující význam při přípravě a výchově hudebních režisérů. Jeho úkolem je vybavit posluchače základními i specializovanými vědomostmi a návyky, potřebnými při práci hudebního režiséra - tj. při řízení - v průběhu nahrávání, střihu a postprodukční úpravy nahrané hudby pro trvalé zvukové nosiče nebo k použití v rozhlase, televizi, filmu či dalších médiích. Dále vede posluchače ke kritickému rozlišování, srovnávání a hodnocení nahrávek vydaných na CD či jiných nosičích zvuku a pořízených jinými nahávacími týmy.

Osnova (a sylabus):

Seminární část.

Srovnávání různých nahrávek po stránce interpretační i zvukové.

Prezentace komparačních studií studentů (semestrální seminární práce).

Přednášková část.

Příprava nahrávání.

Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.

Sylabus

Příprava nahrávání. Notový materiál, pokud možno shodný s materiálem interpretů (kopie). Kontakt s interpretem, nejpozději rozumnou dobu před natáčením (domluva o pracovním postupu, o zvláštnostech konkrétního díla, o interpretační koncepci atd.). Domluva s mistrem zvuku (zvukovým režisérem) o zvláštnostech obsazení orchestru nebo ansámblu, (netradiční nástroje: celesta, mandolina, varhany apod., nástroje za scénou, hlasy zdáli apod.). Domluva o celkovém pojetí zvukového obrazu (v závislosti na stylu hudby, charakteru ansámblu, na akustice prostoru atd.).

Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky. V nahrávacím týmu bývá HR první mezi rovnými, tj. řídí, či koordinuje celý nahrávací proces. Důvodů je několik: jak známo, každá činnost, jejímiž účastníky jsou více než dva lidé, má-li být efektivní vyžaduje jediného koordinátora, který činí jistá rozhodnutí; dále, mistr zvuku mívá obvykle těžiště své činnosti na počátku natáčení, ve chvíli, kdy se nastavuje postavení mikrofonů a tvoří se celková koncepce zvuku a posléze při závěrečném zpracování nahrávky. Vše, co se odehrává při samotném nahrávání se týká především hudebně odborných otázek, o kterých by měl rozhodovat HR. Nebudeme tu řešit problém, zda hudební či zvukový režisér může zastávat obě funkce, neboť tato otázka závisí jednak na každé jednotlivé osobnosti, její erudici a přirozené autoritě a jednak na zvyklostech jednotlivých firemních pracovišť. Jisté je, že každé složitější nahrávání vyžaduje početnější nahrávací tým a dělbu práce. Po celou dobu nahrávání je to tedy HR, který komunikuje s interprety a řídí celé nahrávání, určuje jeho rytmus a spád s ohledem na vymezený čas. Očekává se od něho, že nahrávání povede v intencích interpreta, že rozhodne o tom, zda určitý úsek je hotov, zda je nutno provést korektury a zejména, zda celkový výkon skutečně odpovídá schopnostem dotyčného hudebníka. Míra režisérova zasahování do výkonu může být různá, podle toho, jak zkušený je interpret, který právě nahrává. HR musí však vždy s jistotou vědět, které záběry jsou vydařené a kde jsou případně chyby. Dokonalý přehled o těchto věcech je jedním z nejdůležitějších rysů režisérovy práce, ne-li jejím nejvlastnějším smyslem. HR je pak schopen kdykoli hudebníkům předvést nejlepší záběry a zároveň si tak připravuje plán sestřihu. To vše šetří studiový čas a urychluje práci nejen při natáčení, ale i při sestřihu.

Studijní materiály:

Notový materiál. Ucelená specializovaná literatura k této problematice neexistuje. Vychází se z výše uvedených poznámek (sylabus), které se stanou východiskem pro vytvoření skript.

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108HR4.html