Praxe ve studiu 8
- Kód:
- 108PS8
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 8
- Rozsah:
- 4/T
- Vyučující:
- Jaroslav RYBÁŘ, Jaroslav SMOLKA
- Anotace:
-
V tomto předmětu studenti samostatně realizují hudební nahrávky. Studenti jsou vedeni k upevňování potřebných návyků při skutečném nahrávání; analytické slyšení, rychlé rozhodování, schopnost jasně formulovat své připomínky, orientace ve zvukovém obraze.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Student pracuje během semestru na několika hudebních nahrávkách. Snímky, na nichž se jako hudební režisér podílí od počátku až po konečné zpracování, slouží pak jako doklad jeho práce v hlavním oboru.
Semestr končí klasifikovaným zápočtem. Student předkládá dokončené nahrávky u ročníkové zkoušky.
- Cíle studia:
-
Ovládnout praxi hudebního režiséra v nahrávacím studiu při záznamu zvuku a práci s interprety, při střihu a postprodukci.
- Osnova (a sylabus):
-
Samostatná realizace hudebního snímku. Jedná se nejčastěji o výkony studentů instrumentálních kateder. Skladby pro různá komorní seskupení (smyčc. kvartet, dechový kvintet, různá kombinovaná seskupení). Mělo by jít o skladby fakturou komplikovanější, z různých slohových období, včetně skladeb vokálních. Studenti připravují nahrávky pokud možno v těsné spolupráci se studenty zvukové tvorby tak, aby celý snímek, od přípravy až po dokončení byl jejich společným samostatným dílem.
Sylabus
Studenti realizují své vlastní, samostatné hudební nahrávky a jsou vedeni k tomu, aby si ve všech stadiích práce na snímku počínali co nejsamostatněji. Stadium přípravy (studium notového textu, domluva s interpretem), samotné natáčení, sestřih a konečné zpracování snímku. Při nahrávání je kladen důraz na rozvíjení schopnosti zaposlouchat se do probíhajícího záběru a smysluplně reagovat věcnými připomínkami. Zároveň se studenti učí vést si evidenci jednotlivých záběrů a mít tak neustálý přehled o natočeném materiálu. Klade se důraz na rychlé vyhodnocování kvality jednotlivých záběrů a na nutnost připravit si tak již během natáčení plán sestřihu. Studenti postupně pronikají do problémů zvukové koncepce nahrávky tak, aby byli schopni vlastního úsudku na počátku nahrávání, při tvorbě zvuku, ale i při konečné úpravě snímku (umělý dozvuk, zvukové korekce apod.). Měli by tedy být schopni na odborné úrovni konzultovat s kolegou zvukařem otázky pojetí zvukového obrazu nahrávky ve vztahu k nahrávané hudbě, jejímu stylu a slohovému období.
- Studijní materiály:
-
Partitury nahrávaných děl. Literatura k této praktické činnosti v češtině neexistuje.
- Poznámka:
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební režie (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)