AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Rozbor skladeb 1B

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
108RS1B
Zakončení:
Z
Kredity:
5
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Ivana BAŽANTOVÁ
Anotace:

Cílem předmětu je prohloubit a zdokonalit hudebně teoretické znalosti a schopnost samostatné orientace v notovém textu rozebíraných skladeb. Modelové komplexní či výběrové analýzy významných děl světových a českých skladatelů od doby baroka až do současnosti, zprvu vyučujícím, brzy za spoluúčasti posluchačů.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Zápočet v podobě malého testu s dílčími otázkami z výkladové části a z participace a přípravě skladeb pro seminář.

Cíle studia:

Cílem předmětu je prohloubit a zdokonalit hudebně teoretické znalosti a schopnost samostatné orientace v notovém textu rozebíraných skladeb. Modelové komplexní či výběrové analýzy významných děl světových a českých skladatelů od doby baroka až do současnosti, zprvu vyučujícím, brzy za spoluúčasti posluchačů.

Osnova (a sylabus):

Stručná osnova předmětu:

Výkladová část zahrnuje

- stručné seznámení s klíčovými momenty vývoje podmínek, přístupů a metod rozboru skladeb od baroka po dnešek,

- vybranou problematiku harmonie dle požadavků (pětifunkční harmonický systém, principy a metody barokní a klasické kompozice), proměny kontrapunktu a polyfonie od 17. do 20. století

Praktická část zahrnuje

- modelové analýzy k výkladové části

Sylabus:

Zprvu se využívají znalosti z harmonie, drobné sondy do znalostí posluchačů - předmětem jsou alterované akordy, lydické a frygické funkce. Dalším krokem je seznámení se s typologií metod analýzy a historický průřez od konce renesance až po 20. století, s představením některých dobových rozborů (Mattheson, Schumann, Kurt, Riemann, Štěpán, Zich, Volek ad., dle zájmu a skladby posluchačů) a zastavením nad některými díly (Monteverdi - monodie, Schütz - dvojsborová technika, Mattheson - výklad barokní kompozice, stylus fantastikus a J.S.Bach - Chromatická fantasie a řeč harmonie a intervalů, C.Ph. E.Bach - instrumentální rétorika). S tím je spojen náhled i na kontrapunkt a polyfoni (Schütz, Bach, Mozart, Beethoven, Schumann, Liszt, Franck, Smetana, Šostakovič, Webern, atp.). Na tento trend navazuje pokračování v RS II.

Zápočty jsou udělovány za padesát procent docházky, za aktivní účast a zdárné řešení dílčích analytických úkolů, za znalost problematiky z výkladové části, za zpracování vybrané částí z literatury, především E.Hradecký - Úvod do studia?

Studijní materiály:

Seznam doporučené literatury pro RS I

Celková analýza a formy

Kulka, Jiří a kol.: Komplexní analýza uměleckého díla I, Praha SPN 1986

Faltus, Leoš - Marek, Zdeněk: K sémantické analýze hudebního díla, Universita J. E. Purkyně, Brno 1980

Motte, Diether de la: Musikalische Analyse, 2 sv., Kassel atd. 1968, 1972

Kontrapunkt

Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu, Ed. Supraphon, Praha 1985

Smolka, Jaroslav: Fuga v české hudbě

Keller, Hermann: Die Klavierwerke Bachs, , Leipzig 1950, Peters Leipzig

Harmonie

Janeček, Karel : Harmonie rozborem, Ed. Supraphon 1982

Základy hudební harmonie, ČSAV, Praha 1965

Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet

E. Hradecký: Úvod do studia tonální harmonie, Ed. Supraphon, 1972

Motte, Diether de la: Harmonielehre, Kassel 1976, DvfM Leipzig (DTV) 1981

Mattheson, Johann: Grosse Generalbaβschule

Další literatura dle potřeb jednotlivých posluchačů nebo viz RS II - IV

Poznámka:

Maximální počet posluchačů ve skupině: 10

Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
BAŽANTOVÁ I.
12:00–13:30
(paralelka 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108RS1B.html