AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Rozbor skladeb 3G

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
108RS3G
Zakončení:
Z
Kredity:
5
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Anotace:

Seminář rozboru skladeb je určen instrumentalistům. Během dvouletého studijního cyklu posluchači samostatně rozebírají vybrané kompozice v chronologickém rozpětí od klasicko-romantické epochy až po současnost.

Cílem předmětu je prohloubit a zdokonalit hudebně teoretické znalosti a schopnost samostatné orientace v notovém textu rozebíraných skladeb.

Zevrubná pozornost se při analýze věnuje užité kompoziční technice a formově tektonickému řešení.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Konkrétní rozpis učiva vychází ze zadaných seminárních úkolů jednotlivých posluchačů. Každý posluchač je povinen v průběhu semestru nejméně jedenkrát vystoupit s referátem a průběžně se aktivně zúčastňovat diskusí o referátech ostatních účastníků semináře.

Předmětem hodnocení je kvalita seminární práce, úroveň seminárních výstupů a aktivita v diskusích.

Výkladová část zahrnuje

- stručné seznámení s různými přístupy a metodami rozboru skladeb

Praktická část zahrnuje

- modelové analýzy k výkladové části

Cíle studia:

Seminář rozboru skladeb je určen instrumentalistům. Během dvouletého studijního cyklu posluchači samostatně rozebírají vybrané kompozice v chronologickém rozpětí od klasicko-romantické epochy až po současnost.

Cílem předmětu je prohloubit a zdokonalit hudebně teoretické znalosti a schopnost samostatné orientace v notovém textu rozebíraných skladeb.

Zevrubná pozornost se při analýze věnuje užité kompoziční technice a formově tektonickému řešení.

Osnova (a sylabus):

Konkrétní rozpis učiva vychází ze zadaných seminárních úkolů jednotlivých posluchačů. Každý posluchač je povinen v průběhu semestru nejméně jedenkrát vystoupit s referátem a průběžně se aktivně zúčastňovat diskusí o referátech ostatních účastníků semináře.

Předmětem hodnocení je kvalita seminární práce, úroveň seminárních výstupů a aktivita v diskusích.

Výkladová část zahrnuje

- stručné seznámení s různými přístupy a metodami rozboru skladeb

Praktická část zahrnuje

- modelové analýzy k výkladové části

Studijní materiály:

Seznam doporučené literatury předmětu

(umožňující hlubší nahlédnutí do tvůrčí dílny skladatelů XX. století)

Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu, Ed. Supraphon, Praha 1985

Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. JAMU. Brno 1989.

Ištvan, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Panton, Praha 1973.

Janeček, Karel: Hudební formy. SNKLHU Praha 1955.

Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.

Kapr, Jan: Konstanty. Panton, Praha 1967.

Kohoutek, Ctirad: Hudební kompozice. Supraphon, Praha 1989.

Kollert, Jiří 7x3 analýzy skladeb 2. pol. XX. století, rkps.

Medek Ivo, Piňos Alois: Řád hudební kompozice a prostředky jeho výstavby. JAMU Brno 2004

Messiaen, Olivier: Technik meiner musikalischen Sprache (překlad z franc.).

Piňos, Alois: Vyvážené intervalové řady. In: Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 197O.

Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU, Praha.

Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108RS3G.html