Dramaturgická tvorba 5
- Kód:
- 201DRA5
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 6
- Rozsah:
- 4/T
- Vyučující:
- Zuzana SÍLOVÁ
- Anotace:
-
Předmět, v bakalářském stupni společný pro studenty dramaturgie i režie, je zaměřený teoreticky i prakticky. Jeho základem je rozvíjení schopnosti objevit, číst a analyzovat dramatický text, modelovat ideální inscenaci. V další fázi text interpretovat, akcentovat jeho aktuální témata a vypracovat vlastní dramaturgicko-režijní koncepci. Naučit se literárně upravovat text, aby co nejpřesněji odpovídal dané dramaturgicko-režijní koncepci, ale přitom respektoval umělecký styl autora. Stát se spoluautorem inscenace jakožto celistvé struktury a specifického systému. Chápat dramaturgii nejen jako praktickou službu jednotlivým inscenacím, ale jako tvůrčí disciplínu, která pomocí dramaturgického plánu ovlivňuje hledání a formování uměleckého programu činoherního divadla.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
1) Seznámení s historickými i současnými formami dramaturgické práce.
2) Podrobné čtení dramatického textu.
3) Analýza dramatického textu a modelování ideální inscenace.
4) Interpretace textu.
5) Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce inscenace.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1) Základní orientace v oboru, seznámení s jeho historickými i současnými podobami,
2) Teoretické i praktické osvojení základních teatrologických pojmů a kategorií.
3) Čtení a rozprava o zvoleném dramatickém textu.
4) Motivický rozbor a strukturální analýza textu.
5) Modelování ideální inscenace, respektující charakteristické znaky autorova stylu.
6) Interpretace zvoleného textu z hlediska aktuálního tématu.
7) Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce.
Sylabus:
V bakalářském stupni by se měli posluchači dramaturgie a režie spolehlivě naučit, jakým způsobem přistupovat k dramatickému textu při přípravě inscenace. Důležité je, aby si osvojili základní teatrologické pojmy a kategorie (dramatická situace, obraz, symbol, jednání, chování, dialog, děj, kompozice, struktura, žánr atd.) a naučili se je prakticky používat. Základem každé dramaturgicko-režijní koncepce by mělo být svědomité a citlivé přečtení dramatického textu jako zásobárny informací pro jeho inscenování. Teprve po jeho důkladné analýze, pochopení všech historických konotací a prozkoumání individuální charakteristiky daného autora, by studenti měli pokročit k jeho interpretaci. Tak, aby text vidění z úhlu aktuálního tématu, nebyl ochuzen o žádnou podstatnou hodnotu. Na konci celého cyklu seminářů dramaturgie by měl být student schopen vypracovat jasnou dramaturgicko-režijní koncepci. A dramatický text literárně upravit tak, aby této koncepci odpovídal a zároveň respektoval autora. Přípravná fáze, dovršená výběrem týmu inscenátorů a hereckého obsazení, se pak stane solidní základnou pro vlastní režijní práci studentů.
- Studijní materiály:
-
Roman Ingarden: O poznávání literárního díla, Praha 1967, ev. od téhož autora Umělecké dílo literární, Praha 1989
Jan Císař: Základy dramaturgie 1 (Situace), Praha 1999
Jan Císař: Základy dramaturgie 2 (Postava)
Jaroslav Vostrý: Činoherní klub 1965?1972 ? Praktická dramaturgie, Praha 1996
Miroslav Procházka: Znaky dramatu a divadla, Praha 1988
Milan Lukeš: Umění dramatu, Praha 1987
J. L. Styan: Prvky dramatu, Praha 1964
J. L. Styan: Černá komedie, Praha 1967
Peter Szondi: Teória modernej drámy, Bratislava 1969
Jiří Levý: Umění překladu, Praha 1963
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ČD (hlavní předmět)