Hudební a výtvarná výchova 4
- Kód:
- 201HVV4
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Vladimír FRANZ
- Anotace:
-
Předmět se zabývá zkoumáním vztahu hudby a dramatu, jejich interaktivitou, jakož i otázkami výstavby a vzájemného tvarování obou složek. Snaží se pojmenovat nejen společné styčné body, ale i rozdílnosti a specifičnosti v jednotlivých modelech hudebně dramatického uvažování na základě historického vývoje, a následně tyto poznatky aplikovat v praxi.
V obecné části jde o seznámení posluchače s vývojem novodobé evropské hudby - cca od Monteverdiho po současnost s kladením důrazu na historickou podmíněnost hudebně dramatického uvažování tvůrců v různých časových údobích. Jde o rozlišení stylů, forem, zvolených prostředků a způsobů interpretace. Podobně by studenti měli získat vhled do moderního evropského výtvarného umění, zejména do jeho souvislostí s hudebně dramatickými žánry.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
- Cíle studia:
-
a/ k celkové kultivaci vzdělání a orientaci v historických souvislostech;
b/ k bezpečnému rozlišování jednotlivých forem a způsobů hudebně dramatického uvažování;
c/ ku tříbení smyslu pro tempo rytmus a ke zvýšené kvalitě vnímání hudby;
d/ k aplikaci získaných poznatků v praxi;
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova a sylabus:
Výuka v části obecné je rozvržena do čtyř semestrů. Látka každého semestru odpovídá jednomu ze čtyř základních, geograficky určených proudů evropského hudebního myšlení:
1)Rusko,
2)Francie plus románský svět /zde se dotýkám i kultury anglosaské i severské/,
3)Německo a střední Evropa,
4) Čechy.
Výklad nesleduje historickou následnost, je vystavěn se zřetelem k pochopitelnosti pro posluchače:
a/ romantismus ? jeho multimedialita, optičnost, emotivnost a obecná srozumitelnost;
b/ 20. století ? destrukce romantických principů, racionalizace, otázka komunikace tvůrce a konzumenta, změna vztahu tvůrce a společnosti;
c/ klasicismus ? racionalita a matematičnost ukrytá v rokokových prostředcích, období konstituování základních hudebních forem;
d/ baroko a jeho citovost;
e/ renesance ? hudba na míru člověka, snesení hudby na zem;
f/ období gotiky ? revoluce rytmu;
- Studijní materiály:
-
G.Černušák: Dějiny evropské hudby
J.Smolka: Skladatelé českého baroka a klasicismu
V.Štěpánek: Francouzská moderní hudba
Branberger: Opera
Očadlík, Hostomská: Opera
J.Trojan: Dějiny opery
J,.Smolka Česká kantáta a oratoritum
Očadlík: Svět orchestu I.-II.
M.Schnierer: Svět orchestu dvatátého století I.-III.
J.Havlík: Česká symfonie po r. 1945
R.Craft: Rozhovory s I.Stravinskym
A.Honneger: Zaříkání zkamanělin, Jsem skladatel
E.Hanslick: O hudebním krásnu, Kritiky.
- Poznámka:
- Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený bakalářský režie a dramaturgie ČD (povinný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ČD (povinný předmět)