Podoby herectví 3
- Kód:
- 201POH3
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Zuzana SÍLOVÁ
- Anotace:
-
Seminář určený 3. a 4. ročníku v rozsahu 2 hodin týdně (dvousemestrální) nebo 4 hodiny týdně (jednosemestrální)na praktických ukázkách (film, televizní záznam, rozhlas) rozvíjí látku probíranou v předmětech Herecká tvorba a Scénická tvorba; zdůrazňuje přitom nejvýznamnější představitele hereckých stylů a generací.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Seminární práce v rozsahu min. 3,5 ns:
1. Popis hereckého výkonu
2. Rozbor způsobu vytváření herecké postavy
3. Anketa: odpovědi na vybrané otázky týkající se problematiky herecké tvorby
- Cíle studia:
-
Seznámení s konkrétní podobou jednotlivých hereckých stylů a způsobů vytváření herecké postavy u řady českých i světových hereckých osobností.
Zachycení a poznání vývoje prostřednictvím analýz jednotlivých výkonů.
Konfrontace s vlastními zkušenostmi, reflektovanými v anketě o psychologii herecké tvorby.
- Osnova (a sylabus):
-
Popis hereckého výkonu na základě shlédnutých představení, filmových a dalších video- či audiozáznamů.
Rozbor hereckých prostředků
Zařazení do historického kontextu.
Anketa o problémech herecké tvorby.
V návaznosti na hlavní předměty „Herecká tvorba“ a „Scénická tvorba“ i na přednáškový cyklus „Divadlo v české kultuře“ a „Divadlo v kontextu vývoje západní kultury“ jde v případě semináře „Podoby herectví“ o příležitost pozorovat, poznávat a reflektovat problémy studovaného oboru. Od samotného počátku své „praxe“a s postupujícími zkušenostmi jsou studenti vedeni k soustavné analýze a hlubší reflexi otázek herecké tvorby dvojím způsobem: skrze sebereflexi (anketa zaměřená na psychologii herecké tvorby)a skrze rozbor „historických příkladů“ srovnávaných se současnou podobou a úrovní herectví. Konfrontace vlastních zkušeností se „vzory“ - významnými představiteli jednotlivých tvůrčích stylů - umožňuje dvojí pohled na hereckou práci: takříkajíc „zvenčí“, skrze pozorování, popis a analýzu tvůrčích postupů toho druhého, a „zevnitř“, při pokusech zmapovat a pojmenovat problémy, s nimiž se studenti setkávají při vlastní přípravě na roli a posléze v průběhu zkoušení inscenace. Osobní konfese přesahující vecné postřehy a poznatky jsou směřovány k analýze obecnějších problémů: profesionálních vztahů mezi hereckými partnery, vztahu herec - text (předloha), herec - režisér, dramatická postava - herecká postava, spolupráce v inscenačním týmu.
- Studijní materiály:
-
Shlédnuté divadelní inscenace, vybrané filmy, televizní a jiné video- či audiozáznamy.
Dokumentační materiál k jednotlivým dílů včetně fotografického, dobové odborné reflexe i osobní záznamy tvůrců (vzpomínky, deníky, interview)
Literatura:
Jaroslav Vostrý: O hercích a herectví, Achát 1999
Michail Čechov: O herecké technice, DÚ Praha 1996
Rozhovor s Michailem Čechovem, Divadlo 8, říjen 1963
Radovan Lukavský: Hamlet - Pracovní deník, DÚ Praha 1965
Radovan Lukavský: „Viděno z druhé strany rampy“, in: České divadlo - O současné české režii 1, 1982
Radovan Lukavský: Být nebo nebýt hercem - monology o herectví. Praha 1981
Vybrané herecké monografie
- Poznámka:
-
Seminář určený 3. a 4. ročníku
- Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský dramaturgie ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský herectví ČD (volitelný předmět)
- Doporučený magisterský režie ČD (volitelný předmět)