AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny režie 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
204DRE2
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Karel MAKONJ
Anotace:

Vznik režie v novodobém slova smyslu, vznik repertoárového a ansámblového divadla. Období první a druhé divadelní reformy opět se zvláštním zřetelem na alternativní tendence divadelního umění a na vývoj loutkového divadelnictví v souvislosti s jeho postupující profesionalizací.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

1. Schopnost kreativity.

2. Schopnost analýzy a syntézy.

3. Schopnost komparace a zobecnění.

4. Schopnost vizualizace.

5. Obecná znalost světové dramatiky.

6. Obecná znalost světových dějin umění.

7. Obecná znalost dějin divadla.

8. Obecná znalost dějin výtvarného umění.

9. Obecná znalost problematiky herecké tvorby.

10. Obecná znalost psychologie.

Cíle studia:

1. Uvědomění si specifičnosti režijní práce.

2. Pochopení smyslu režie jako umělecké tvorby.

3. Časoprostorová imaginace jako součást režijního talentu.

4. Herec jako partner režiséra.

5. Režisér jako součást týmu.

6. Získání základní historické orientace o vývojových tendencích režijní tvorby.

Osnova (a sylabus):

Osnova:

1. Vývojové proměny chápání funkce režie s akcentem na principy alternativního a loutkového divadla.

2. Vznik repertoárového a ansámblového divadla jako impuls k novému chápání divadelní režie.

3. Naturalismus, realismus a symbolismus jako režijní inspirace.

4. Divadelní avantgarda a 2. divadelní reforma.

5. Současné vývojové tendence režie.

6. Problematika divadelního prostoru.

7. Problematika herectví, jeho metodika a techniky.

8. Rituál a antropologické divadlo.

9. Problematika současného světového loutkářství.

10. Kreativní aplikace historických podnětů do vlastní tvůrčí praxe a rozvíjení

svého talentu a vlastní osobitosti.

Sylabus:

Smyslem tohoto předmětu není „biflování“ letopočtů, jmen a termínů, ale snaha o osvojení si takových znalostí, které studentu napomohou nejen k orientaci se v problematice, ale stanou se i inspirací pro budoucí uměleckou práci. Z těchto důvodů není předmět chápán jako sumář znalostí o režii jako takové, ale především o režijních tendencích a režisérech s užším vztahem a vazbou na divadlo alternativní. Proto je kladen důraz například na divadlo antické, romantismus, symbolismus a obě divadelní reformy 20. století stejně jako na neevropské zdroje divadla. V těchto souvislostech pak problematika divadelního prostoru i problematika herectví nabývají na aktuálnosti a stávají se vhodnou platformou pro ujasňování si vlastní jedinečnosti studenta v budoucí umělecké praxi. K tomu slouží i zájem o další divadelní prostředky, jakými jsou loutka, maska a konec konců i dnes hojně frekventovaný pojem ? rituál.

Studijní materiály:

G.H. Brockett: Dějiny divadla

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle

Petr Scherhaufer: Čítanka z dějin divadelní režie

Kalendárium z dějin divadelní režie

Paul Pörtner: Experimentální divadlo

A.I.Tairov: Odpoutané divadlo

Karel Martínek: Mejerchold

Michail Čechov: O herecké technice

K.S.Stanislavskij: Můj život v umění

Heinrich Braulich: Max Reinhardt

Peter Brook: Pohyblivý bod

Prázdný prostor

Nitky času

Miloslav Klíma: Jan Grossman

Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma

Jan Kopecký: Antoin Artaud

Louis Jouvet: Nepřevtělený herec

Jean Vilar: Tajemství divadla

S.M.Ejzenštejn: Kamerou, tužkou a perem

Zdeněk Hedbávný:Alfréd Radok

Divadlo Větrník

Poznámka:
Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost R208
Kancelář

()
MAKONJ K.
13:00–14:30
(paralelka 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204DRE2.html