AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dramaturgie, složka divadelního díla 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
204DSD1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Miloslav KLÍMA
Anotace:

Stručná historie oboru; tři složky dramaturgie (autorská; dramaturgie celku a dramaturgie jedné inscenace; dramaturgie podnikání, činnosti, experimentu). Inscenační řady; týmová spolupráce. Ukázkové příklady: B. Brecht: Kavkazský křídový kruh, inscenace Naivního divadla Liberec, Bratři Mrštíkové: Maryša, inscenace DVÚ Hradec Králové.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

1. Obecná znalost české a světové dramatické literatury

2. Obecná znalost základních teatrologických studií

3. Schopnost analýzy a reflexe

4. Kreativní předpoklady

Cíle studia:

1. Seznámit posluchače s obsahem dramaturgické složky divadelního díla z hlediska historického vývoje, současných trendů a pojetí.

2. Seznámit posluchače s funkčním propojením dramaturgie s ostatními složkami v dynamickém tj. neustále interakčním pojetí

3. Seznámit posluchače se základním a doplňkovými úkoly dramaturgie v celém průběhu zrodu a živé existence jevištního díla.

Osnova (a sylabus):

Osnova:

1. Historie dramaturgie

2. Moderní pojetí tří základních pilířů dramaturgie

3. Prostor divadla a starost dramaturgie o jeho pojmenování a vymezení

4. Možnosti a charakteristiky divadel.činností, podnikání a experimentu

5. Týmovost divadel.tvorby

6. Vývoj k plné otevřenosti zdrojů dramatických textů

7. Energie výchozího materiálu ? energie jevištního díla

8. Řady titulů jako vývojová souvislost a následnost

9. Jednotlivé kroky dramaturgie od nápadu po derniéru

10. Otázky interpretace, apelativnosti a stereotypů

11. Funkce metafor, opisů a náznaků

12. Krajní zkušenost: Grossman ? Krofta

13. Tři přístupy: analytický, tématický, asociativní

14. Prezentace divadla a doprovodné aktivity

Sylabus:

Jednotl.kapitoly osnovy jsou podrobně rozebírány a osvětlovány jednak jako výčty možností, se snahou spíše otevřít co nejširší škálu možností než kategoricky vymezovat, jednak jsou dokladovány na analyzovaných a reflektovaných projekcích záznamů jevištních děl, která se k příslušné problematice s výhodou mohou použít. (Např.: B. Brecht: Kavkazský křídový kruh v inscenaci I. Rajmonta v Naivním divadle v Liberci při kombinaci herec.a jevišt.postav na loutk.divadle; Bratři Mrštíkové: Maryša v režii J. Grossmana v DVÚ Hradec Králové spolu se studií J. Grossmana ?O výkladu jednoho textu? jako příklad zásadní interpretace textu; Kolektivní práce: Píseň života v režii J. Krofta, Divadlo DRAK v Hradci Králové jako zásadní úprava až adaptace textu a kombinace loutk.a činoher.prostředků; Moliere: Don Juan v režii J. Grossmana v Divadle Na zábradlí v Praze jako příklad úpravy a interpretace výkladu inscenace. A řada dalších inscenací tohoto zaměření, dle možností záznamů na DVD.) Smyslem přednášek a doprovodných projekcí je ukázat studentům provázanost složek jevištního díla, jejich neustálou vzáj.interakci a hlavní úkoly dramaturgie v tomto procesu.

1. Historie dramaturgie

2. Moderní pojetí tří základních pilířů dramaturgie

3. Prostor divadla a starost dramaturgie o jeho pojmenování a vymezení

4. Možnosti a charakteristiky divadel.činností, podnikání a experimentu

5. Týmovost divadelní tvorby

6. Vývoj k plné otevřenosti zdrojů dramatických textů

7. Energie výchozího materiálu ? energie jevištního díla

8. Řady titulů jako vývojová souvislost a následnost

9. Jednotlivé kroky dramaturgie od nápadu po derniéru

10. Otázky interpretace, apelativnosti a stereotypů

11. Funkce metafor, opisů a náznaků

Jednotlivé kapitoly osnovy jsou podrobně rozebírány a osvětlovány jednak jako výčty možností, se snahou spíše otevřít co nejširší škálu možností než kategoricky vymezovat, jednak jsou dokladovány na analyzovaných a reflektovaných projekcích záznamů jevištních děl, která se k příslušné problematice s výhodou mohou použít. (Např.: B. Brecht: Kavkazský křídový kruh v inscenaci I. Rajmonta v Naivním divadle v Liberci při kombinaci hereckých a jevištních postav na loutkovém divadle; Bratři Mrštíkové: Maryša v režii J. Grossmana v DVÚ Hradec Králové spolu se studií J. Grossmana ?O výkladu jednoho textu? jako příklad zásadní interpretace textu; Kolektivní práce: Píseň života v režii J. Krofta, Divadlo DRAK v Hradci Králové jako zásadní úprava až adaptace textu a kombinace loutkových a činoherních prostředků; Moliere: Don Juan v režii J. Grossmana v Divadle Na zábradlí v Praze jak příklad úpravy a interpretace výkladu inscenace. A řada dalších inscenací tohoto zaměření, dle možností záznamů na DVD.) Smyslem přednášek a doprovodných projekcí je ukázat studentům provázanost složek jevištního díla, jejich neustálou vzájemnou interakci a hlavní úkoly dramaturgie v tomto procesu.

12. Krajní zkušenost: Grossman ? Krofta

13. Tři přístupy: analytický, tématický, asociativní

14. Prezentace divadla a doprovodné aktivity

Studijní materiály:

Estetický slovník

Slovník světového divadla (DÚ)

Divadla studiového typu ? (sborníky DÚ)

Světové divadlo ? (sborníky DÚ)

Moderní tvář divadla

Hra o lásce a smrti, Král Ubu, Komedie o umučení (sborník DÚ)

Myšlení o divadle I a II

Časopisy: Divadelní revue, Svět a divadlo, DISK, Loutkář

A ostatní literatura uvedená v akreditačních materiálech Studijního programu KALD DAMU a vyvěšená na webových stránkách KALD DAMU

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost S201
Hallerův sál

()
KLÍMA M.
14:10–15:40
(paralelka 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204DSD1.html