AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Herecká tvorba 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
204HER3
Zakončení:
ZK
Kredity:
4
Rozsah:
4/T
Vyučující:
Jiří BÁBEK, Marek BEČKA, Jiřina VACKOVÁ
Anotace:

Divadelní herec jako tvůrce, vznik hereckého jednání, práce s předmětem a loutkou, divadelní situace, tvorba literární a tvorba divadelní. Divadlo jako druh umění; dramatická situace, popis-opis, zvenku-zevnitř, bytí na jevišti, hledání situací a jejich dramatičnosti. Etudy a náčrtky.

Předmět je studován v úzké návaznosti na obory režijní tvorba a scénografická tvorba.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

1. představivost

2. múzičnost

3. fyzická obratnost, manuální zručnost, komunikativnost

4. obecné znalostní předpoklady ke studiu oboru

Cíle studia:

Vedoucí pedagog programu doc.Marek Bečka

Dispozice k mnohovrstevnému hereckému projevu:

1. Herecká fantazie, imaginace, hravost, múzičnost

2. Virtuózní zvládnutí animace všech druhů a typů loutek

3. Rozvinuté pohybové a hudební dispozice

4. Schopnost komunikace v tvůrčím týmu

5. Zkušenosti s tvůrčí prací pro děti

Osnova (a sylabus):

Osnova:

1. Hercova psychosomatika

2. Herec ve vztahu k prostoru

3. Herec ve vztahu k hmotě, k předmětu, k dekoraci

4. Poznání loutky

5. Loutka jako součást hereckého komponentu

6. Herec ve vztahu k partnerovi

7. Herec ve vztahu k tématu inscenace

8. Herec jako dominanta jevištního díla

Sylabus:

Všestrannost herce loutkového/alternativního divadla vychází z poučené znalosti a rozvíjení vlastních psychofyzických předpokladů. V začátcích student ověřuje možnosti svého bytí a jednání v prostoru, poznává a cvičí animaci loutek i předmětů, hlas, sólový i sborový zpěv i všechny formy jevištního pohybu. Po individuálních etudách a drobných scénkách se stává součástí rozsáhlejších jevištních tvarů s různým studijním zaměřením (hudební divadlo, pohybové divadlo, masky, pantomima, loutky). Praktické zkušenosti a dovednosti získané v prvních ročnících přináší herec do služby inscenačnímu tématu. Učí se tvořivé komunikaci s hereckými partnery i s autoritou režiséra (studenta či pedagoga). Závěrečná fáze studia probíhá v inscenacích divadla DISK, kde posluchač dostává několik hereckých příležitostí.

Studijní materiály:

Literatura:

Denis Diderot: Herecký paradox

Peter Brook: Prázdný prostor

Jan Císař: Teorie herectví loutkového divadla

Henryk Jurkowski: Magie loutky

Miroslav Česal: Živý herec na loutkovém divadle

Karel Makonj: P.Schuman a jeho divadlo chleba a loutek

H. von Kleist: Tanečník a loutka

+ díla české a světové dramatické literatury

Objekty ke cvičení animace.

Sady různých typů loutek.

Poznámka:

Předmět je studován v úzké návaznosti na obory režijní tvorba a scénografická tvorba.

Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost R302
Taneční sál

()
BEČKA M.
15:00–18:00
(paralelka 1)
Út
místnost R302
Taneční sál

()
BEČKA M.
15:00–18:00
(paralelka 1)
St
Čt
místnost R302
Taneční sál

()
BEČKA M.
15:00–18:00
(paralelka 1)

místnost R302
Taneční sál

()
BEČKA M.
15:00–18:00
(paralelka 1)
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204HER3.html