AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Loutkovost a loutkovitost 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
204LAL2
Zakončení:
ZK
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Karel MAKONJ
Anotace:

Analýza loutkovitosti herce z teoretických pozic i z dramatických textů světové neloutkářské literatury, objevování loutkovitosti člověka v dílech světové literatury - především 20.století. Deformace, hyperbolizace a estetická aktualizace z hlediska různých hereckých systémů.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

1. Schopnost kreativity.

2. Schopnost analýzy a syntézy.

3. Schopnost reflexe.

4. Obecná znalost světové činoherní i loutkářské dramatiky.

5. Obecná znalost světové estetiky, filosofie a teatrologie.

6. Obecná znalost základních děl světového písemnictví.

7. Obecná znalost světových dějin umění.

8. Obecná znalost dějin divadla včetně dějin divadla loutkového, dějin režie, dramaturgie a herectví.

9. Předchozí absolvování předmětů ?Úvod do estetiky loutkového divadla? a ?Specifika loutkového divadla?.

Cíle studia:

1. Pochopení smyslu poetiky loutkového divadla jako vztahu mezi objektem a subjektem, mezi člověkem a hmotou, schopnost reflexe tohoto vztahu a akceptace v kreativním využití.

2. Tvořivé využití historických, estetických i teatrologických vědomostí ve vlastní umělecké a teoretické práci a v její sebereflektující syntéze.

3. Uvědomění si možností kreativního využití vzájemné jevištní ostenze herce a loutky (předmětu) ve vzájemném estetickém napětí.

4. Schopnost analýzy možností herectví v různých typech současné divadelní praxe.

Osnova (a sylabus):

1. Specifičnost loutkového divadla ? loutkovost loutky.

2. Loutka jako znak, loutka jako funkce.

3. Předmět, věc, loutka.

4. Herec nebo loutkoherec?

5. Figurativní a předmětné divadlo, divadlo herce a loutky ? současné vývojové trendy.

6. Loutkovitost jako aplikace loutkovosti na herecký subjekt.

7. Různé herecké systémy z aspektů historických i teatrologických.

8. Tematizace herectví.

9. Maska ? vlastní či nevlastní sestra loutky?

Sylabus (rozvedení osnovy ? max. 3000 znaků):

Nepředpojatá analýza loutky ve světle historických i teoretických dokumentů vede a přivádí studenty k samostatnému uvažování a nazírání na loutkové divadlo, jeho specifičnost a současné vývojové tendence, směřující k obohacování loutkového divadla jako uměleckého druhu. Rozšiřování a obohacování spektra výrazových možností loutkového divadla (např. o divadlo loutky a herce, o divadlo předmětné a o divadlo objektů) staví herce loutkového divadla do zcela nové divadelní situace a do jiných jevištních vztahů. Toto herectví se vnitřně proměňuje i v nových vztazích a souvislostech vůči ?loutce?, která již není považována především za výtvarný artefakt, ale autonomní objekt ve zcela specifickém funkčním divadelním využití hercem v jeho konkrétní herecké akci. Tato vzájemná vztahovost herce a objektu, který přestává být pouhou rekvizitou, vede zcela organicky i k proměnám herectví. Sledování proměn tohoto herectví v divadle loutky a herce a komparace tohoto fenoménu v divadle činoherním vede k objevování nových možností alternativního divadla vůbec, souvisejících se záměrným narušením psychofyzické identity člověka i herce. Loutka, objekt, maska i hercovo tělo vůbec se tak dostávají do nového ohniska pohledu projevů současného herectví, usilujícího o hledání identity člověka jinými než tradičními formami psychologického herectví, jehož výsledným jevištním tvarem se stává tematizace hereckého projevu.

Studijní materiály:

František Sokol: Svět loutkového divadla

Henryk Jurkowski: Magie loutky

Loutka na přelomu tisíciletí

Jiří Veltruský: Příspěvky k teorii divadla

Rio Preisner: J.N.Nestroy

Bořivoj Srba: Poetické divadlo E.F.Buriana

Zdeněk Hořínek: Duchovní dimenze divadla

Peter Brook: Pohyblivý bod

Heinrich Braulich: Max Reinhardt

Jindřich Honzl: Základy a praxe moderního divadla

Kazimierz Braun: Druhá divadelní reforma

Antonin Artaud: Divadlo a mor

Karel Martínek: Mejerchold

Jerzy Grotowski: K Chudému divadlu

Jiří Frejka: Smích a divadelní maska

Jan Hyvnar: Herec v moderním divadle

Smysl nebo nesmysl (sborník)

A.I.Tairov: Odpoutané divadlo

Paul Pörtner: Experimentální divadlo

Jan Císař: Teorie herectví loutkového divadla

Erik Kolár: Ke kořenům české loutkářské estetiky

Je loutkové divadlo formou výtvarného či divadelního umění?

Miroslav Česal: Živý herec na loutkovém divadle

Petr Scherhaufer: Čítanka z dějin divadelní režie

Zdeněk Hedbávný:Alfréd Radok

Vladimír Mikeš: Divadlo španělského Zlatého věku

Michal Čechov: O herecké technice

Jaroslav Etlík: Divadlo jako zakoušení

Miloslav Klíma: Jan Grossman

Mircea Eliade: Mefisto a androgyn

E.G.Craig: Herec a nadloutka

Miloslav Klíma - Karel Makonj a kol.:

Josef Krofta ? inscenační dílo

Časopisy Divadlo, Dramatická revue, Svět a divadlo, Disk, Čs. Loutkář, Loutkář

Poznámka:

Zápis předmětu podmíněn zkouškami z předmětů Úvod do estetiky loutk.div. a Specifika loutk. div.

Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost R210
Učebna

()
MAKONJ K.
12:00–13:30
(paralelka 1)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204LAL2.html