AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Literární příprava 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
204LIP2
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Miloslav KLÍMA
Anotace:

Příběh; schopnost vyprávět děj, ale v sujetovém zpracování k inscenaci; mateřinka, maximálně 3 herci, bez světel, dekorace jen úsporné.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

1. Kreativní dispozice autorské

2. Schopnost analýzy, reflexe a syntézy

3. Prohlubující se orientace v české a světové dramatické i ostatní literatuře

4. Jednotlivé kroky v uvedených stupních studia na sebe nepřeskočitelně navazují

Cíle studia:

Literární příprava textu pro inscenaci je tvůrčí schopnost a dramaturgická dovednost, kterou je nezbytné umožnit studentům poznávat na vlastních podrobně reflektovaných pokusech. Nejde o samostatnou literární tvorbu, ale o práci s textem pro zcela konkrétně uvažovanou inscenaci. Takže každý případ se musí řešit jako originál. Proto je celý cyklus rozdělen do šesti semestrů.

Osnova (a sylabus):

Osnova:

1. Situace

2. Příběh

3. Téma

4. Metafora

5. Kompozice

6. Sebevýpověď

Sylabus:

1. Situace; dramatická situace, od záznamu reality po jevištní obraz; překvapivost řešení; úspornost textu; konflikt

2. Příběh; schopnost vyprávět příběh v originálním sujetovém zpracování; omezení na malý tvar (mateřinka) bez technické podpory 2 - 3 herci

3. Téma; interpretace prostřednictvím ? zásadní úpravy textu, montáží více textů jednoho autora, kompilací textů více autorů, koláže z rozličných výchozích materiálů ? svorník: téma

4. Metafora; jevištním opis; jevištní ekvivalent básně; dramatizace malých próz s metaforickým řešením

5. Kompozice; převod mátu, legendy, eposu, pověsti do jevištního tvaru s rozhodnutou interpretací v řešení tématickém či asociativním

6. Sebevýpověď; volná autorská práce konzultovaná s pedagogem jako součást vlastního či týmového jevištního projektu

Konkrétní literární díla, z nichž se v cyklu vychází, odvisí od pedagogem korigovaných nabídek studentů, přičemž šíře námětů a jejich zajímavost patří též do pěstování schopnosti volby nápadu, který odpovídá vytčenému zadání. Každý přednášející postupuje v této struktuře v konkrétní podobě dle povahy a schopností studentů.

Studijní materiály:

J. C. Carriere: Vyprávět příběh

W. Kerr: Jak nepsat hru

L. Suchařípa: Pravidla hry

J. Huizinga: Homo ludens

E. Fink: Hra jako symbol světa

H. Caillois: Hry a lidé

J. Vostrý: Dramaturgie v praxi; Umělecký obraz; Scénologické studie

B. Brecht: Myšlenky

J. Grotowski: Nový zákon divadla; K Chudému divadlu

P. Brook: Prázdný prostor; Pevný bod

J. L. Styan: Prvky dramatu; Černá komedie

F. Dürrenmatt: Stati a projevy o divadle

Poznámka:
Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost R601
Pracovna pedagogů

()
KLÍMA M.
10:00–11:30
(paralelka 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204LIP2.html