AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny světového a českého divadla 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
205DSC3
Zakončení:
ZK
Kredity:
3
Rozsah:
10/S
Vyučující:
Jana PILÁTOVÁ
Anotace:

Přednášky a semináře zprostředkovávající jak hlavní etapy vývoje českého i světového divadla, tak proměny divadelního jazyka od počátků po současnost.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Alespoň středoškolské znalosti dějin literatury a umění, samostatné studium odborné literatury, četba dramatických textů, návštěva divadelních představení, aktivní podíl na práci v seminářích.

Cíle studia:

Seznámení s hlavními etapami divadelního umění především v souvislosti s proměnami divadelního jazyka a funkcemi divadla. Na základě analýzy her a interpretace videozáznamů divadelních produkcí rozvíjet vnímavost k dramatickému textu a divadelnímu jazyku.

Osnova (a sylabus):

Původ a podstata divadla.

Antické divadlo; proměny divadla, jeho typy a funkce, zdroj pozdější inspirace.

Divadelní slavnosti: organizace, diváci, prostor, herci, hudba a tanec, kostýmy, masky; helénistické a římské divadlo; dnešní inscenace antiky.

Středověké divadlo a drama; karneval, lidová kultura a divadlo.

Typy italského divadla a dramatu od renesance; divadelní prostor, scénografie.

Anglické divadlo a drama; divadelní profesionálové; Shakespeare.

Španělské divadlo a drama; náboženské a výchovné divadlo; baroko.

Francouzské divadlo a drama 1500-1800; vznik, trvání a proměny stylu.

Německé divadlo a drama a jeho reformy; fenomén národních divadel (funkce dramaturga).

Evropské divadlo a drama od r. 1800 k počátkům moderního divadla; divadlo umělecké x populární (od romantismu k realismu). Podoby realistického dramatu; iluzivní divadlo

Velká divadelní reforma (od Wagnera k modernismu); nové drama a inscenační divadlo. Nové výrazové prostředky, divadelní umělec ? režisér; iluzívní a antiiluzivní divadlo.

Meziválečná a poválečná léta evropského divadla. Avantgarda, epické divadlo, existencialismus a absurdní drama.

Druhá divadelní reforma; nové sociální vztahy, repertoárové a alternativní divadlo.

Proměny herectví a režie ve 20. stol. ? Stanislavskij, Mejerchold, Brecht, Grotowski (a další).

Studijní materiály:

BRAUN, Kazimierz

1979 Druga reforma teatru?; přel. Jiří Vondráček, Druhá divadelní reforma? (Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993)

BROOK, Peter

1968 The Empty Space; přel. Alois Bejblík, Prázdný prostor (Praha: Panorama, 1988)

1987 The Shifting Point; přel. Jan Hančil, Pohyblivý bod (Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996)

BROCKETT, Oscar G.

1968, 1999 History of the Theatre; přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová, Dějiny divadla (Praha: Nakladatelství Lidové noviny-Divadelní ústav, 1999)

CÍSAŘ, Jan

1990 Vývoj divadelního jazyka (České Budějovice: KKS)

2004 Přehled dějin českého divadla. I. Od počátků do roku 1862 (Praha: AMU)

2004 Přehled dějin českého divadla. II. Od roku 1862 do roku 1945 (Praha: AMU)

ČERNÝ, František (ed.)

1968-1983 Dějiny českého divadla I, II, III, IV (Praha: Academia)

HYVNAR, Jan

2000 Herec v moderním divadle (Praha: Pražská scéna)

PAVIS, Patrice

1996 Dictionnaire du Théâtre; přel. Daniela Jobertová, Divadelní slovník (Slovník divadelních pojmů) (Praha: Divadelní ústav, 2003)

SCHERHAUFER, Peter

1998 Čítanka z dejín divadelnej réžie od Goetheho a Schillera po Reinharta (Bratislava: NDC)

1998 Čítanka z dejín divadelnej réžie od neandertálca po Mainingenčanov (Bratislava: NDC)

1999 Čítanka z dejín divadelnej réžie. III. diel - od Marinettiho po Ejzenštejna (Bratislava: Divadelný ústav)

STEHLÍKOVÁ, Eva

2005 Antické divadlo (Praha: Univerzita Karlova)

Poznámka:
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet205DSC3.html