AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Praktikum dramatické výchovy I. - Dramatické hry a cvičení 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
205PRA1
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
55/S
Vyučující:
Nina MARTÍNKOVÁ
Anotace:

Třísemestrální povinný předmět, v němž se studenti seznamují s nejrůznějšími typy lekcí DV v praxi.

Práce v prvním semestru je zaměřena na utvoření fungující skupiny a osobnostně sociální rozvoj. Seznamovací aktivity, hlubší vzájemné poznání, odstraňování zábran, kontakt, blízký kontakt, budování vzájemné důvěry, ohleduplnosti, ochoty tolerovat nápady druhých a zároveň prosadit svůj názor.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Každý student by se měl aktivně účastnit všech lekcí vedených pedagogem i studenty. Měl by si osvojit širokou škálu dramatickovýchovných metod a umět je používat ve své pedagogické praxi. Měl by umět na základě získaných zkušeností naplánovat lekci dramatické výchovy tak, aby sladil námět se zvolenými aktivitami a adekvátně zformuloval cíle. Měl by umět reagovat na neplánované nově vzniklé situace v hodině a vyvarovat se necitlivých zákroků.

Rozhodně by měl mít pedagogický talent.

Cíle studia:

Seznámit se s činností pedagoga dramatické výchovy v praxi. Účastí v hrách, cvičeních a improvizacích poznat podstatu dramatické výchovy na ?vlastním těle? a pochopit její výchovně vzdělávací moc. Poznat metodické postupy výstavby jednotlivých typů lekcí. Samostatně připravit a vést vlastní lekci. Reflektovat práci svou i druhých.

Osnova (a sylabus):

1. Seznámení. Skupina. Prostor.

2. Práce v menších skupinách a dvojicích.

3. Motivace, boční vedení. Pohyb.

4. Dialogy: komunikace beze slov i s textem. Jednoduché situace.

5. Co je závazné při stavbě hodiny, rozehřívací aktivity a jejich smysl. Plánování.

6. Hry s pravidly, jejich význam. Obměny tradičních dětských her s posílením dramatického prvku.

7. Hry a cvičení pro divadlo.

8. Rekvizita reálná, zástupná, imaginární. Práce s materiálem.

9. Zdroje tvořivosti: smyslové vnímání, emocionální paměť, zážitky a jejich zpracování.

10. Pozorovací schopnost, paměť. Kimovy hry.

11. Příběh, vyprávění, dramatická improvizace. Zkoumání životních situací z různých úhlů pohledu.

12.Vstupování do rolí, charakter postavy a charakterizace.

Studijní materiály:

BAKALÁŘ, Eduard

1976 I dospělí si mohou hrát (Praha: Pressfoto)

BLÁHOVÁ, Krista, Pavel VACEK, Irina ULRYCHOVÁ, Jaroslav PROVAZNÍK

1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: ARTAMA)

BOLESLAVSKY, Richard

1933 Acting. The First Six Lessons; přel. Kateřina Borková, Herectví. Šest prvních lekcí (Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948)

BUDÍNSKÁ, Hana

2004 Hry pro šest smyslů (Praha: NIPOS-ARTAMA - 6., upr. vyd.)

DISMAN, Miroslav

1976 Receptář dramatické výchovy (Praha: SPN)

ERBEN, Karel Jaromír

1864 Prostonárodní české písně a říkadla (Praha: J. Pospíšil)

KARLÍK, Josef

1992 Úvod do herecké výchovy (Brno: JAMU)

MACHKOVÁ, Eva

1999 Metodika dramatické výchovy (Praha: ARTAMA-IPOS, 8. revid. vyd.)

MARTINEC, Václav

1975 Lidské tělo - inspirace a nástroj dramatického projevu (Praha: ÚKVČ)

MAŠATOVÁ, Milada

1991 Dramatika s loutkou (Olomouc: OKS-STD)

MAZAL, Ferdinand

1991 Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku : Metodická příručka pro učitele základní školy (Olomouc: CERM)

MLEJNEK, Josef

1997 Dětská tvořivá hra (Praha: IPOS-ARTAMA - 2. přeprac. vyd.)

MORRIS, Desmond

1994 The Human animal; přel. Jaroslav Kovanda, Lidský živočich. Osobní pohled na lidský druh (Praha: Euromedia Group-Knižní klub-Balios, 1997)

PAVELKOVÁ, Soňa

1983 Dramatická výchova (České Budějovice: KKS České Budějovice)

PORTMANN(OVÁ), Rosemarie-SCHNEIDER(OVÁ), Elisabeth

1991 Spiele zur Entspannung und Konzentration; přel. přel. Pavel Kouba, Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění (Praha: Portál, 1993)

READ, Herbert

1943 Education through Art; přel. Jan Caha, Výchova uměním (Praha: Odeon, 1967)

VINAŘ, Josef

1995 Cesty k herectví. Herecká cvičení. 1.-3. díl (Praha: Městská knihovna)

WAY, Brian

1967 Development Through Drama; přel. Eva Machková, Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Praha: ISV nakladatelství, 1996)

ZAPLETAL, Miloš

1985-1988 Velká encyklopedie her I-IV (Praha: Olympia)

Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost K101
Učebna

()
MARTÍNKOVÁ N.
10:00–11:00
(paralelka 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet205PRA1.html