"Theatre games" a jejich pedagogicko-psycholog. aspekty - kurz 1
- Kód:
- 205TGM1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 20/S
- Vyučující:
- Hana KASÍKOVÁ
- Anotace:
-
Volitelný kurz poskytuje studentům možnost zabývat se známějšími i méně známými hrami, používanými v divadelní přípravě. Zvýrazňuje jejich pedagogicko-psychologické souvislosti a možnosti. Zabývá se tvorbou variant her pro různé aktéry z hlediska věku i osobnostních a sociálních dispozic.
- Jazyk výuky:
- CS
- Požadavky:
-
Angažovanost, přítomnost, koncentrace.
- Cíle studia:
-
- Porozumět struktuře hry.
- Zdokonalovat dovednost improvizace individuální i ve spolupráci hráčů.
- Dovednost najít pedagogicko-psychologické možnosti pro uplatnění hry.
- Znát a umět aplikovat metodiku práce s improvizačními hrami.
- Osnova (a sylabus):
-
OSNOVA:
- Improvizační hry a divadlo.
- Improvizační hry a výchova.
- Metodika práce s improvizačními hrami.
SYLABUS
1. Předpoklady pro vznik divadla improvizovaných scén. Tzv. theatre sports, kořeny, podoby, pravidla, uplatnění v ČR i v mezinárodním měřítku.
2. Jak dávat a přijímat nabídku, pedagogicko-psychologické souvislosti tohoto procesu.
3. Jak pracovat dále s nabídkou (pojmenování a rozšíření) - verbální, neverbální.
4. Držet fokus.
5. Práce se statusem.
6. Divadlo improvizovaných scén a jeho aktéři: věkové a individuální zvláštnosti,
osobnostní a sociální dispozice.
7. Sidecoaching - jeho zásady, problematická místa.
- Studijní materiály:
-
GOLEMAN, Daniel
1998 Emotional Intelligence; přel. Markéta Bílková, Emoční inteligence (Praha: Columbus, 1997)
JOHNSTONE, Keith
1981 IMPRO. Improvisation and the Theatre (London: Methuen)
1999 Impro for Storytellers (New York: Routledge/Theatre Arts Books)
MACHALÍKOVÁ, Jana-ŠIMONOVÁ, Jana
2002 „Zápasy v improvizaci“, Tvořivá dramatika XIII, 2002, č. 2
2002 „Č.I.LI - občanské sdružení Česká Improvizační LIga“, Tvořivá dramatika XIII, 2002, č. 2-3
2002 „Zápasy v improvizaci v práci se středoškolskými skupinami“, Tvořivá dramatika XIII, 2002, č. 3
PAZDERKOVÁ, Iva
2004 „Keith Johnstone: Improvizace a divadlo. Zamyšlení nad Johnstoneovými metoda mi herecké improvizace“, Tvořivá dramatika XI, 2004, č. 2
PIERSE, Lyn
1993 Theatresports Down Under. A Guide for Coaches and Players (Sydney: Improcorp Australia, Isch Production and Design)
SPOLIN, Viola
1963 Improvisation for the Theatre (Evanston, Illinois: Northwestern University Press)
1985 Theater Games for Reahearsal - A Director's Handbook (Evanston, Illinois: Northwestern University Press)
1986 Theater Games for the Classroom Grades 1-3 (Evanston, Illinois: Northwestern University Press)
1986 Theater Games for the Classroom Grades 4-6 (Evanston, Illinois: Northwestern University Press)
1989 The Theater Game File (Evanston, Illinois: Northwestern University Press)
VALENTA, Josef
1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura STROM-Jana Hrubá)
Tvořivá dramatika, časopis (vyd. ARTAMA ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU a STD; 1990-)
- Poznámka:
-
Pro studenty 3. ročníku
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (volitelný předmět)