AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Tvůrčí psaní 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód:
207TVP2
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Jaroslav VOSTRÝ
Anotace:

Seminář zprostředkovává studentům/kám 1. ročníku režie a dramaturgie i teorie a kritiky seznámení s povahou umělecky zaměřených projevů „zevnitř“, a to v rámci literárního vyjadřování obsahujícího jistou scénickou potenci: k pojmům se zde i v 2. semestru směřuje indukcí, tj. pomocí interpretace textů, jejichž autory/kami jsou sami/y studenti/ky.

Jazyk výuky:
CS
Požadavky:

Odevzdané texty (fabulované rozvinutí vlastního traumatického zážitku, dějová synopse vzniklá na základě převzatého syžetu s rozpracováním jedné vybrané situace, dramatizace krátkého vyprávění a další texty, jejichž náměty a zaměření vyplývají z individuálních předpokladů studentů/ek, které projevili/y při plnění předešlých zadání) a reflexe „cizích“ textů pomocí příslušných pojmů.

Cíle studia:

Cílem studia je rovíjení tvořivosti prostřednictvím psaného projevu zaměřeného takovým způsobem, že se jeho prostřednictvím mohou kultivovat studentovy/činy schopnosti rozvíjet příběh jak v obecné umělecké perspektivě jeho potenciálně symbolického (tematizovaného) podání, tak v souvislosti s jejich dramatickým citem a jeho kultivací.

Osnova (a sylabus):

Své literární vyjadřování rozvíjejí studenti/ky i v 2. semestru při práci na vlastních textech, v nichž se tentokrát zaměřují na fabulaci (rozvíjení příběhu). Při práci na těchto textech střídají/kombinují postup od (prožívané či spoluprožřívané) situace (např. při tvořivém fabulování vlastního traumatického zážitku) a od převzatého syžetu, tj. postup od „prožitku“ k fabuli a od daného (mytického, pohádkového atp.) příběhu k jeho (subjektivní) interpretaci vlastní fabulí, resp. přístup vyprávěcí (např. v podobě dějové synopse) s předváděcím (=evokace jednotlivé scény včetně dialogu), tj. „epické“ s „dramatickým“. Odevzdané texty se stávají předmětem interpretace, na níž se od počátku podílejí všichni studenti i studentky a kterou pedagog vede až k vyvození příslušných pojmů literární a divadelní poetiky, rozvíjených v rámci konfrontace vyprávění (diegeze) a předvádění (mimeze), narativity a performativity, syžetu a fabule, odvíjení (apriorně stanovené dějové linie) a rozvíjení (tj. motivace představující interpretaci převzatého příběhu při konkrétní fabulaci), dějopvých a mimodějových motivů, děje a kompozice atd.

Studijní materiály:

Jaroslav Vostrý: K divadelní podobě románu Zločin a trest, in: Činoherní klub 1965-1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996, str. 87-99

Vladimir Propp: Morfologie rozprávky (v českém výboru Proppových studií, příp. samost. slovenské vydání)

Robert Scholes / Robert Kellog: Povaha vyprávění, Brno 2002

Materiály ke studiu režie a dramaturgie I (Obraz)

Viz též literaturu k předmětu Scénická propedeutika

Poznámka:
Rozvrh na letní semestr 2007/2008:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost K225
Pracovna pedagogů

()
VOSTRÝ J.
11:00–12:30
(paralelka 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 26. 6. 2008
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet207TVP2.html